Tietos kunder fortfarande drabbade

2011-11-29 08:05  
Tietos svenska datacenter har sedan helgen ett hårdvarufel som bland annat drabbat Bilprovningen och Apoteket AB. Foto: Scanpix

Svenska Tieto har sedan den 25 november dragits med stora driftproblem. Omkring 50 kunder är berörda, däribland Bilbesiktningen och Apoteket. Bolaget kan inte säga när problemen är lösta.

Flera stora kunder har drabbats av Tietos dataproblem. Bolaget uppger i dag att man arbetar med att så snabbt som möjligt lösa driftsproblemen. Men kan i dag inte uppge när kunderna kan vänta sig att problemen är lösta. "Återställningsarbetet är tidskrävande och tjänsterna kommer tillbaka successivt", skriver bolaget i ett nytt pressmeddelande.

Under gårdagen vill inte kommunikationschefen Kristina Westerlind uppge hur många kunder som drabbats, när Ny Teknik var i kontakt med bolaget. I dag medger bolaget att ett 50-tal kunder har drabbats av företagets driftproblem i dagens pressmeddelande.

Under gårdagen kunde inte Kristina Westerlind heller svara på när hårdvarufelet uppstod och när det upptäcktes internt. Nu uppger bolaget att problem uppstod i fredags.

-Vi ser mycket allvarligt på situationen och arbetar tillsammans med våra underleverantörer med högsta prioritet för att minimera effekterna av dessa driftstörningar hos våra kunder, säger Mikael Jupiter, driftansvarig på Tieto Sweden i dagens pressmeddelande.

Vilka kunder som drabbats uppger fortfarande inte Tieto. När Ny Teknik i går pratade med Kristina Westerlind ville hon inte uppge det eftersom uppgifterna anses konfidentiella

Bland kunder som drabbats är dock Bilprovningen, Apoteket AB, Post- och telestyrelsen samt Vetenskapsrådet, som sköter sajten Forskning.se. Dessutom sköter Tieto it-driften åt Regeringen, det vill säga Regeringskansliet, departementen, UD samt alla ambassader.

Under gårdagen ville inte sektionschef Peter Wahlquist på Information Rosenbad kommentera eventuella driftstörningar.

-Det stämmer att vi har Tieto som it-leverantör och driftspartner, sa Peter Wahlquist, sektionschef på Information Rosenbad till Ny Teknik igår.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt