Telia upp till kamp om kabel-tv-tittarna

2007-05-15 23:00  
Erik Hallberg på Telia vill utmana COm hem.

Nu startar kampen om kabel-tv-tittarna. Erik Hallberg, ny chef för Telias Bredband, är redo att slåss om Comhems 1,8 miljoner tv-tittare. Receptet är gratis tv till bredbandskunder och fiber till fler av landets 2,4 miljoner lägen-heter.

Erik Hallberg har bestämt sig för att på allvar utmana kabel-tv-bolaget Comhem om tv-tittarna. Nu är det Telia som ska agera pigg utmanare mot en

dominerande aktör, som dessutom för fyra år sedan knoppades av från Telia. Erik Hallberg gillar sin nya roll.

Sverige har 2,4 miljoner lägenheter och 75 procent av dem tittar i dag på kabel-tv via Comhems nät, påpekar han.

Först gäller det att snabbt få bredbandskunderna att testa teve via

nätet. På längre sikt handlar det om att dra fiber till allt fler av landets

2,4 miljoner lägenheter för att längre fram kunna erbjuda kapacitetskrä-vande hdtv-sändningar.

Sedan i februari kör Telia en påkostad annonskampanj. På uppslag i morgontidningarna erbjuder Erik Hallberg 26 tv-kanaler helt gratis till bredbandskunder i ett år. Enda kravet är att de binder upp sig för bredband - Telias nuvarande kunder i ytter-ligare 12 månader och nya i 18 månader.

Kampanjen har överträffat förväntningarna. I förra veckan hade Telia fått 100 000 tv-kunder. Vd Anders Igel

jublar. Erik Hallberg likaså. Comhems vd Gunnar Asp har anledning att ta attacken på allvar. Trots att just detta gratiserbjudande bara gäller till slutet av maj.

- Det här är bara början. Kampanjen är ingen engångsföreteelse. Min ambition är att tv-kunderna ska fortsätta att strömma till i samma takt under resten av året, säger Erik Hallberg.

Gratis tv i ett år via Telias bredband är bara första steget. Erik Hallbergs långsiktiga strategi är att investera

i fiber ut till landets lägenheter tillsammans med fastighetsägarna.

I USA har redan de stora teleoperatörerna börjar dra fiber till hushållen. Verizon investerar 130 miljarder kro-nor, AT&T 45 miljarder kronor, för att nå ut till hushållen med hdtv-sändningar.

Erik Hallberg vill inte kvantifiera sina investeringsplaner för att nå ut till Comhems fastighetskunder med fiber.

- Jag har skapat ett tredje ben för denna fastighetsägaraffär, vid sidan av privatkunder och företagskunder. Det visar hur högt jag prioriterar den. Och jag räknar med att den över tid ska stå för en substantiell del av vår omsättning, säger han.

Förra året omsatte verksamheten som Erik Hallberg nu leder 19,5 miljarder kronor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt