Telia Sonera: Det här har högsta prioritet

Ulrika Steg, chef för Telia Soneras mobilitetstjänster i Sverige.

Varför är det kaos?

– Smarta mobiler är i kontakt med nätet hela tiden, och det är ett annat ­beteende än vi sett tidigare. Det fullkomligt  exploderade i somras.

Vad gör ni?

– Vi har redan börjat med en kraftig uppgradering av hela 3g-nätet, och ser redan förbättringar. Vi försöker också locka hög­användare av ­mobilt bredband till 4g.

Det går att identifiera och störa de mest besvärliga apparna. ?Är det ett alternativ?

– Våra kunder får använda vilka appar de vill. Vår uppgift är att se till att de kan göra det och betalar för det.

Är du nöjd ?med kvaliteten ?i dag?

– Nej, vi bygger fortfarande.

När räknar du med att vara nöjd?

– Så snart som möjligt, förstås.

Det sägs att Lars Nyberg är rosenrasande.

– Han är lika bekymrad som jag. Det här har högsta prioritet. Vi har lovat våra kunder att ha det bästa nätet. Helen Ahlbom

Katarina Ellemark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt