Telenors kunder får hjälp mot nätmobbning

2016-11-03 13:09  
Foto: Alamy

Har någon skapat en falsk Facebookprofil i ditt namn eller spritt dina foton på nätet? Nu lanserar en operatör en tjänst för att hjälpa kunder som stött på problem online.

Nätfrid är namnet på Telenors nya satsning. Här får kunderna tillgång till guider för hur de kan anmäla och få exempelvis falska profiler som skapats i deras namn borttagna från sociala medier. I tjänsten ingår också telefonlinje med personlig hjälp, för den som inte lyckats få bort materialet på egen hand.

Exempelvis ska tjänsten kunna hjälpa användare att:

  • Rensa bort och stoppa oönskat och kränkande innehåll från internet som offentliggjorts utan ens samtycke, som bilder och videoklipp, kränkande kommentarer och hot, mobbning och annat trakasserande innehåll, falska mejlkonton eller profiler på sociala medier.
  • Återta kontrollen över hackade användarkonton och e-postkonton.
  • Skapa avindexering av innehåll på Google

Läs mer:

Läs mer: Kommuner spärrar sajt efter mobbning

– Vi har nått en period i internets livscykel där vi nu ibland vill få bort saker snarare än att ladda upp mer. Att få ett konto kapat eller hitta oönskat material på sig själv eller någon anhörig på internet är obehagligt, och det är många som inte vet hur man ska gå tillväga för att få bort det. Samma situation kan uppstå om man själv har laddat upp något man sedan ångrar. Det finns alltid en vilande oro i; kan det hända mig – och vad gör jag då? Nätfrid är en tjänst i tiden som jag tror kommer hjälpa människor, säger Kristina Axén-Olin styrelseordförande på Surfa Lugnt, samarbetspartner till Telenor i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt