Telebolag läcker allt mer information om kunder

2017-01-10 07:14  
Såväl det nya datorviruset Nyetya som Wannacry utnyttjar ett verktyg kallat Eternal blue, som av experter anses ha utvecklats av USA:s underrättelseorgan NSA. Foto: TT

Svenska teleoperatörer och internetbolag läckte i fjol kundinformation mer än dubbelt så mycket som under 2015 – antalet rapporterade händelser ökade från 24 till 52.

– Vi tror att det finns ett stort mörkertal, säger Anna Montelius, jurist på Post- och telestyrelsens avdelning för integritetsfrågor, till Dagens Nyheter.

Ett exempel är Telia som läckt kunders lösenord på grund av ett fel sitt it-system. Läckan, som pågått sedan oktober 2014, upptäcktes i mars 2016.

Enligt bolaget ingick runt 32 700 aktiverade kundkonton på webbtjänsten Mitt Telia i det sårbara systemet, varav cirka 3 600 var i verklig fara, skriver DN. Drabbade kunder fick sina konton stängda och tvingades byta lösenord.

Att antalet inrapporterade incidenter ökat så markant kan hänga ihop med att bolagen blivit mer benägna att anmäla läckor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL