Tele2:s vd: – Datatrafik i mobilen blir en revolution

2012-09-12 07:00  

Tele2:s vd Mats Granryd har stöpt om Tele2 och hämtar sin nya strategichef från Google. Han räknar med att ta mer betalt av sina kunder i framtiden, men tror inte på att försöka stoppa Skype.

Hello this is Frank. Happy birthday, Mats. Turning 50 is a big deal ... and it is a very, very big number.

Frank, Tele 2:s kaxiga reklamfår, ringde upp Mats Granryd under chefskonferensen på Scandic Hotel i Upplands Väsby tidigare i år, där 150 toppchefer samlats för att dra upp riktlinjerna.

– Så nu vet hela mitt team att jag fyllt 50, skrattar Mats Granryd, maskiningenjören från KTH, som hämtades till vd-posten på Tele2 från Ericsson.

På Ericsson var han bland annat chef för Indien och för affärsområdet cdma, den amerikanska mobilstandarden. Under sina 15 år i mobilbranschen har han varit med om att 6 miljarder människor skaffat mobiltelefon.

– Men det vi står inför är något mycket större. Att använda mobilen inte bara för röstsamtal utan för datatrafik kommer att förändra oss mycket mer. En revolution. Detta i kombination med visionen om 20 miljarder uppkopplade prylar år 2020 öppnar fantastiska möjligheter. Exakt vad vet jag inte. Det vet nog ingen.

– Ipaden är en första indikation om vart vi är på väg. Den är ett fönster mot den nya världen och kommunicerar över mobilnätet.

Sedan tillträdet som vd för två år sedan har Mats Granryd formulerat en ny strategi med två fokusområden: ”Att ha ett bra nät och en bra kundrelation.”

Huvudproblemet för Tele2, liksom alla andra operatörer, är att hitta nya intäkter när priserna för tal och sms rasar.

– Vår viktigaste utmaning på sikt, tre till fem år, är att få till en lönsam affärsmodell för dataexplosionen i näten.

En indikation på i vilken riktning han tänker är rekryteringen av Roxanna Zea från Google som ny strategichef.

Tanken är att Roxanna Zea ska hjälpa Tele2 att förstå mer om ”vad kunderna kan med sina internet­applikationer vid datorn där hemma”.

– Och det är viktigt för att vi ska kunna bygga ett jättebra nät och lära oss ta betalt för datatrafiken.

Men han betonar att det inte betyder en ökad satsning på innehållstjänster.

– Nej, vi ska inte konkurrera med Google, eller bygga applikationer. Men vi ska inte heller vara en dum pipa, utan en smart. Vi ska ha ett bra nät, och kunna erbjuda företag kommunikation mellan maskiner och enklare positioneringstjänster.

Trots priskriget på den svenska marknaden i våras är Mats Granryd övertygad om att han kan ta mer betalt för datatrafiken.

– Ja, det är jag. I USA betalar kunderna mellan fem och tio gånger mer för datatrafiken än här.

– Efter det hemska priskriget i våras, som vi naturligtvis slutat med, har vi lanserat nya abonnemangsformer. Vi kommer aldrig att ge bort data. Aldrig. Däremot kan vi tänka oss att erbjuda obegränsat med röstsamtal och sms i vissa abonnemang.

Han tror även att de totala intäkterna per kund kommer att öka, trots att priserna för röst och sms rasar. Detta till skillnad från Telia Soneras vd Lars Nyberg, som räknar med oförändrade intäkter per kund.

– Jag är mer optimistisk. Datatjänsterna kommer att bli en så viktig del av vårt liv, och jag tror folk är beredda att betala för det.

Det är inte bara prisraset på röstsamtal som tvingar mobiloperatörerna att tänka i nya banor. Konkurrensen från gratistelefoni som Skype och Viber erbjuder är också ett hot på sikt. Att blockera den typen av tjänster eller inte är därför ett hett diskussionsämne i branschen.

Tele2 har vissa abonnemang, där användningen av ip-telefoni som Skype inte är tillåten.

Varför har ni ett förbud?

– Vi säljer alltmer data, men röstsamtal står fortfarande för 80 procent av intäkterna. Fast vi stoppar ingen Skypetrafik i dag. Och jag tror inte att vi vill göra det heller.

Betyder det att förbudet kommer att försvinna från alla abonnemang?

– Ja, sannolikt.

Tele2 investerar stort i utbyggnad av 3g och 4g på de marknader där det är möjligt. I Sverige rullas 4g-nätet ut tillsammans med Telenor, och ska täcka 99 procent av befolkningen i slutet av året.

Men nya it-plattformar är också ett viktigt verktyg för att kunna erbjuda nya tjänster och på så sätt öka intäkterna.

– Näten vet var kunderna är och vad de gör, men för att också kunna hantera och använda den informationen krävs stora investeringar i nya it-plattformar. Vi kan se ditt trafikmönster, och föreslå ett nytt abonnemang som sannolikt passar just dig bättre.

– Vi skulle kunna skicka ett sms till kunder som passerat sin gräns på 1 gigabyte, och erbjuda dem att köpa mer. Och erbjuda ett nytt abonnemang till kunder, som vi vet har varit mycket utomlands. Det kan vi inte i dag. Men snart.

Den värdefulla informationen i nätet skulle också kunna säljas till andra.

– Det sker redan. Exempelvis positioneringsbaserade tjänster, som meddelar företagskunderna när det är dags att serva bilen eller fylla på kaffemaskinen.

Han betonar att informationen måste behandlas varsamt. Det handlar inte om att lämna ut information om enstaka kunder till någon annan. Och reklam som riktar sig till specifika kunder är han tveksam till.

Han hoppas att tjänster för trafik mellan prylar, så kallad M2M – kort för det engelska uttrycket Machine to Machine – ska ge pengar på sikt.

– M2M ger i dag små pengar, men tjänsten är väldigt lönsam. För trafiken kräver inte mycket kapacitet i nätet, toppar inte i rusningstid och vi kan använda vårt gamla gsm-nät. Så det är helt klart en affär vi tittar på.

Tele2 har också nyligen lanserat en mobil plånbok, Wywallet, i Sverige tillsammans med de andra operatörerna.

– Wywallet har haft en skakig start med tekniska problem. Jag tror på ett ordentligt uppsving, men också att vi måste ge det tid.

Plötsligt lyser Mats Granryd upp och visar skärmen på sin mobil.

– Kolla in här, datahastigheten just nu är 83 Mbit per sekund. Jätteläckert.

Tele2 har liksom Telia Sonera haft problem med framkomligheten i sina nät på en del platser i Stockholm.

Men på Mats Granryds kontor på Skeppsbron 18 i Stockholm är det tydligen bra snurr.

Tele2

Ort: Huvudkontor i Stockholm, finns i 11 länder.

Omsättning: 41 miljarder kronor (2011).

Antal mobilkunder: 36 miljoner.

Antal anställda: 7 500.

Mer om: Tele2 Google

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt