Digitalisering

Techjättarna stoppar spridning av fejknyheter

Både Facebook och Google agerar för att stoppa fejkade nyheter. Foto: Alamy

TEKNIKSVEPET. Google och Facebook stoppar betald spridning av fejkade nyheter. Läs ett urval av tekniknyheterna här!

Publicerad

Kritiken mot spridningen av fejkade nyheter via sökningar och sociala medier har nog inte gått någon obemärkt förbi. Sakkunniga pekar på att det varit en del i framgångarna för den nyvalda amerikanska presidenten Donald Trump. Nu stoppar Google möjligheten att köpa annonser för fejknyheter, skriver bland andra Engadget och Mashable. Under natten till i dag meddelade Facebook att företaget inför samma restriktioner som Google, enligt en artikel i Engadget.

Det rapporteras även om att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg inte får fullt ut stöd ens från de egna anställda i påståendet att fejknyheter inte påverkade amerikanska valet. Cnet rapporterar att Facebookanställda har ledsnat på fejknyheterna och bildat en aktionsgrupp för att stoppa dem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här