T-Mobile utmanar Vodafone Live

2003-03-10 07:01  

Tysklands största mobiloperatör T-Mobile utmanar brittiska Vodafone och lanserar en tjänst via portalen T-zones som liknar Vodafone Live. Dessutom tänker man lansera 3G i Tyskland, samtidigt som Vodafone tar ett steg tillbaka.

Vodafonechefen Chris Gent tycker inte att 3G-nätet är moget för lansering ännu, och vill skjuta upp startpunkten i åtta länder minst tre månader.

Till tidningen Focus säger han att man först nyligen kunnat testa övergången mellan gsm- och umts-uppkoppling, och att man ännu inte känner sig säker på att tekniken fungerar. Chris Gent har redan tidigare skjutit på Vodafones 3G-start, från hösten 2002 till våren 2003. Nu ser 3G-premiären inte ut att bli av förrän i höst.

Full gas
Men marknadschefen vid T-Mobile, Nikesh Arora, anser i Tagesspiegel am Sonntag tiden mogen att ge 3G-telefoni "full gas". Han tycker att telekomindustrin måste visa vad som finns på marknaden. Sedan strömmar kunderna till.

Ikoner för T-Zones
Den 4 april slår T-Mobile på stora marknadsföringstrumman och presenterar multimediatjänster med specialpreparerade telefoner, något som Vodafone presenterade förra hösten.

Tre kameratelefoner, Nokia 3650, Samsung V200 och Panasonic GD 87, finns till att börja med i T-zoneskampanjen. Fler märken ska komma. De har snabbkommandon för speciella tjänster och specialutformade ikoner. Framöver ska utseendet kunna skräddarsys efter användarens tycke och smak.

Förutom att skicka och ta emot bildmeddelanden har T-zones ett samarbete med MSN, T-online och t-email.

På underhållningsavdelningen finns spel som baseras på Nokias N-Gage, liksom möjligheten att telehandla varor och beställa filmer.

MTV i mobilen
T-Mobile utökar samarbetet med musiktevekanalen MTV och Universal Mobile, liksom lokala innehållsleverantörer. I Tyskland knyts kontakter med veckomagazinet der Spiegel och Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Vid sidan av sådant som kanske mest betraktas som nöjesverksamhet lanserar T-Mobile tillsammans med företaget Research in Motion även service som brukar finnas i handdatorer.

"Attrativ avgift"
När kampanjen drar igång tänker T-Mobile införa vad man kallar för "attraktiva taxor" för mobil dataöverföring, både vad gäller gprs och 3G. De nya taxorna införs till att börja med i Tyskland, men ska snart tillämpas i alla länder där T-Mobile är verksamt.

T-Mobile har 82 miljoner abonnenter i Tyskland, Storbritannien, Österrike, Holland, USA och bygger upp verksamhet i bl a Ryssland, Polen och Tjeckien.

Vodafone är världens största mobiloperatör med service i 28 länder och 112 miljoner abonnenter.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt