SVT är ikapp Youtube i Sverige

2009-09-04 11:30  

Sveriges Television når nu lika många tittare via webb-tv som Youtube i Sverige. Men tittarna ägnar betydligt mer tid åt SVT:s utbud än åt Youtube.

Både SVT och Youtube når nu ungefär 1,8 miljoner tittare mellan åldrarna 15 och 74 år. Det framgår av företaget Mediavisions undersökning av webb-tv för andra kvartalet 2009.

– Men antalet minuter är betydligt högre för SVT än för Youtube, säger Jens Häger, medieanalytiker vid Mediavision.

Han förklarar att tittarna generellt tittar betydligt längre på webb-tv med tv-innehåll än på klipp på sajter som Youtube eller nyhetssajter som Aftonbladet eller Expressen.

Generellt har antalet personer som tittar på webb-tv i Sverige ökat till 3,8 miljoner från 1,7 miljoner motsvarande period förra året.

Efter SVT och Youtube kommer Aftonbladet och TV4 med ungefär 1,3 miljoner tittare var samt Kanal 5 och Expressen med ungefär en halv miljon tittare vardera. TV3 har 360.000 tittare enligt Mediavision.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1.800 slumpmässigt utvalda personer mellan 15 och 74 år.

Relaterade dokument

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt