Sverige bäst på gasbussar

2004-04-28 08:18  
Nu i 13 städer

Vid årsskiftet kommer 5 procent av landets bussar att vara drivna med gas. Det är den högsta andelen gasbussar i något land i Europa. Förklaringen är de omfattande kommunala satsningarna på att röta avloppsslam till biogas.

Gasbussar i tretton städer.
Vid årsskiftet kommer ungefär 700 gasbussar att vara i trafik i svenska städer. Det innebär att 5 procent av landets 13 000-14 000 bussar kommer att vara drivna med gas.

- Det är fantastiskt att det blivit så i Sverige trots att vi inte har mer naturgas. Inget annat land i Europa kommer över två procent.

Det säger Peter Boisen, som är styrelseordförande i Europeiska föreningen för naturgasfordon, Engva, samt konsult åt till exempel svenska gasföretag. Tidigare jobbade han med gasdrift på Volvo Personvagnar.

Frankrike och Spanien har ungefär två procent gasbussar. Folkrika Tyskland ligger ännu längre efter med bara 870 gasbussar.

Det är den i Sverige populära biogasen som är förklaringen. Alla kommuner har reningsverk och rötar redan avloppsslammet. Biogas produceras redan i en sådan mängd att det ofta räcker för att försörja en flotta med stadsbussar, enligt Peter Boisen.

Men kommunerna är också angelägna om att nå det nya strängare miljömålet för luftkvalitet som börjar gälla vid årsskiftet. Och byter man äldre dieselbussar mot gasbussar får man direkta effekter på luftkvaliteten i de större städerna, utsläppen av såväl kväveoxider som partiklar minskar.

Hittills satsar ungefär 13 kommuner på gasdrivna bussar till sin lokaltrafik. Men även gasdrivna regionalbussar kommer att bli allt vanligare, tror Peter Boisen.

Linjen Kristianstad-Malmö ska enligt planerna trafikeras med gasbuss. Det är en måttligt lång sträcka som man klarar med bränslet. Även Göteborg-Kungsbacka skulle vara en möjlig sträcka.

Gasens nackdel är fortfarande att fordonet inte kommer riktigt lika långt som på en tank diesel. Det tar också lång tid att tanka en gasbuss.

- Det normala sättet är att de tankas i bussgaraget på natten. Där finns det långa ramper där de fylls långsamt, under ett antal timmar, säger Peter Boisen.

Vanliga gasmackar för personbilar kan man inte använda till bussar. Där fylls tanken snabbt från ett gaslager vid högt tryck.

Niclas Köhler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt