Digitalisering

Svenskarna som erövrar spelvärlden

Battlefieldspelen tävlar med Millenniumserien om att vara Sveriges största kulturella export hittills. Men efter en kritiserad fusion för fem år sedan är det i amerikanska fickor miljarderna hamnar.

Publicerad

Att det är ett framgångsrikt bolag står genast klart. Ett par steg innanför dörrarna och vi möts av en upptagen receptionist som på telefon skojfriskt bekräftar att hon minsann kontrollräknat champagneflaskorna inför kvällen. Och ja, mängden flaskor kommer att räcka. Puh. Och väntan i receptionen är inte av ondo. På nionde planet i gamla KF-huset på Katarinavägen är utsikten från glaskolossen över Slussen och Djurgården i Stockholm bedövande höstvacker. Dessutom hinner besökaren läsa igenom det obligatoriska sekretessavtalet.

Det är mindre än fyra timmar kvar till världspremiären av krigsdataspelet Battlefield 3. Sveriges dyraste spel genom tiderna. Och det som förutspås bli det bäst säljande spelet hittills av de svenskproducerade. Battlefieldserien är utvecklat av Digital Illusions, mer känt som Dice. Bolaget är sedan år 2006 helägt av världens största spelkoncern, amerikanska Electronic Arts.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här