Svenska vinnare på Apples vinstmaskin

2010-05-04 23:00  
Illusion Labs gör appar till Iphone och Ipad. Här visar Mirabelle Looft, Andreas Alptun, Marcus Andersson, Carl Loodberg och Anders Mårtensson några av företagets framgångar.

Svenska it-bolagen tjänar massor på Apples succé Iphone. Nu laddar bolagen för att surfa vidare på den nya framgångs-vågen: läsplattan Ipad.Smarta telefoner har på två år skapat en helt ny marknad för oberoende utvecklare av appar.

Kraftfull hårdvara i telefonen i kombination med en fungerande marknadsplats lade för två år sedan

grunden till en helt ny programvarumarknad. I dag finns nästan 150 000 appar att välja på i Apples programbutik App Store.

Sedan starten har över 3 miljarder nedladdningar gjorts. Analysföretaget Gartner spår att världens mobilanvändare kommer köpa mobilprogram för 46 miljarder kronor - bara i år.

Den starkaste utmanaren just nu är Googles mobilsatsning Android. Utbudet i Android Market är inte lika stort, men växer kraftigt. Senare i år kommer nya versioner av både Symbian och Windows Phone, med tillhörande programbutiker.

Många svenska bolag söker sig till den expansiva marknaden, antingen för att bygga egna program eller för att hjälpa kunder att etablera sig i mobil-telefonerna.

Apegroup har byggt mobilprogram åt bland andra Hemnet och Aftonbladet. Deras vd Anders Graffman säger att en av de förs-ta sakerna nya kunder vill veta är hur de kan bli etta på App Stores försäljningslistor.

- Men det är att börja i fel ände. Är företagets målgrupp inte tillräckligt stor från början kommer man aldrig lyckas. Men programmet kan bli en rejäl framgång ändå, om de som använder det är nöjda och återkommer kontinuerligt.

Inuse sysslar i huvudsak med att hjälpa andra att ta klivet ut i mobilvärlden. Johan Berndtsson är en av företagets grundare.

- Just nu har uppdragen ofta ett marknadsföringsfokus. Med ett Iphone-program visar kunderna att man är med. Men mer och mer går det mot att erbjuda nytta, som ett sätt att behålla gamla och locka nya kunder, säger han.

Från de utvecklingsprojekt som Inuse har gått igenom har Johan Berndtsson dragit en stor lärdom om Iphone och Ipod Touch: avsaknaden av fysiska knappar i kombination med en bra bildskärm och ett förhållandevis lågt pris gör den attraktiv också för annat än konsumentapplikationer.

- Mycket av den hårdvara som i dag används internt på ett företag är specialutvecklade grejer som är jättedyra per enhet.

I många fall skulle det räcka med en Ipod Touch, som kostar mindre än 2 000 kronor, säger Johan Berndtsson.

Bland de svenska företag som hjälper sina kunder med mobilprogram märks ett växande intresse för annat än Apples telefon. Henrik Berggren, tidigare på Doberman som bland annat byggt SVT Play, utvecklar resonemanget.

- Iphone får nästan alltid högsta prioritet och sen ska Android-appen vara klar direkt efter. Självklart är det mer komplext att bygga för båda, men tar man ändå ta fram design och koncept blir det inte dubbelt så dyrt att bygga för två, säger Henrik Berggren, som numer jobbar på Bonnier R&D.

Apple och Google har valt olika strategier för sina programbutiker.

App Store är en affär, där Apple är butiksägaren som avgör vilka produkter som finns på hyllorna - och ställer krav på vad programmen får och inte får göra. Apple har den direkta kundkontakten och tar stort ansvar för pengatransaktioner och support.

Android Market är ett torg där vem som helst får smälla upp ett stånd och sälja sina program och på egen hand sköta alla kundkontakter. Men öppenheten sträcker sig längre än så. Utvecklarna möter betydligt färre begränsningar när de bygger program.

Apples strategi har fått mycket kritik efter att program blivit stoppade från försäljning. Men bland de svenska utvecklarna som Ny Teknik har pratat med är det inte någon som har synpunkter på Apples modell.

Däremot finns en del klagomål på att det är bökigare att sälja sina program via Android Market.

Henrik Berggren hör till dem som tror att Android på sikt kan komma ikapp Iphone.

- Android Market har en uppsjö av barnsjukdomar, men jag är övertygad om att Google kommer att bota dem. Det är lätt att glömma att Itunes Store hade funnits länge när App Store öppnade, säger han.

Bästa tipsen för nya appar

De framgångsrika svenska bolagen delar med sig. Så skapar du en app-succé.

1. Gör ett program som drar nytta av att användaren alltid har med telefonen, att den har telefon, gps och multitouch.

2. Se till att förpackningen är snygg, att det ser bra ut på skärmen.

3. Ha gärna kopplingar till sociala nätverk, så att användarna indirekt kan tipsa sina vänner om spelet.

4. Hoppas på turen.

Illusion Labs

Grundat: Mars 2008.

Omsättning 2009: 29 miljoner kronor.

Omsättning från mobilprogram: 100 %.

Anställda: Sex.

Exempel på program: Labyrinth 2, Touchgrind, Ipint, Sway till Iphone. Labyrinth 2 HD och Touchgrind HD finns också till Ipad.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt