Svenska spel för 1 miljard

2008-10-07 23:00  

Miljardindustri - nästan - men fortfarande ingen vinst. Så ser summan av svensk spelindustri ut 2007. Och det är fortfarande en handfull stora företag som står för hälften av verksamheten.

När organisationen Dataspelsbranschen summerar 2007, baserat på 91 svenska spelaktiebolags årsredovisningar, är trenden tydlig.

Mycket mer av det mesta.

* 34 procent fler bolag.

* Antalet anställda har ökat med 42 procent med ytterligare övervikt på män i en mansdominerad bransch - kåren består nu av endast tio procent kvinnor.

* Omsättningen ökade med nästan 50 procent, men förlusterna gick ner med en tredjedel.

Den största svenska spelutvecklaren, Dice, är i dag ett helägt dotterbolag till Electronic Arts och redovisar därför inget resultat.

Omsättningen skvallrar dock om företagets dominans i Sverige.

Dice står för en fjärdedel av hela kakan. Det är också störst i antal anställda, 280, men numera tätt följda av Grin, som växt explosionsartat de senaste åren, nu cirka 250 anställda.

Stora framgångar
Näst störst omsättning har Massive Entertainment, som skördat stora framgångar med sitt strategispel World in Conflict.

Spelutvecklaren Grin rankas trea och är hett detta år med ny studio, ny filmlicenstitel och lanseringar av två varianter av Bionic Commando.

På fjärdeplats kommer Avalanche Studios, som har flera stora projekt under utveckling.

På femte Starbreeze som också väntar med att offentliggöra vad företaget arbetar med just nu.

På sjätte till 91a plats finns alla tänkbara typer av företag som på fler sätt än tidigare profilerar spel i nya kanaler och verksamheter. Curictus gör spelen för vården. Swedish Game Development och Contentgarden levererar små enkla, i bästa fall beroendeframkallande, spel via sajter som arcadelab.com och trollpop.com.

Här finns också allt fler små bolag än tidigare från till exempel spelinkubatorn i Skövde. 35 företag omsätter mindre än en miljon kronor.

- 2007 har varit ett oerhört intressant år då alla företag började komma ordentligt på fötter. Nya studios etablerades - allt kom på plats, säger Christofer Sundberg, ordförande i Dataspelsbranschen och grundare av Avalanche Studios.

Rekryteringen har stannat av
Den stora boomen har dock inte fortsatt i samma takt under 2008.

Christofer Sundberg säger att rekryteringen har stannat av och att internationella förläggare väljer studios i länder som Kina och Kanada, då det är förhållandevis dyrt att utveckla spel i Sverige.

- I år har förläggarna blivit mer försiktiga, ändrat strategier, gjort större förvärv som skakat om branschen och även redovisat enorma förluster, och alla tendenser pekar på att många förläggare fortsätter vara försiktiga.

- Den osäkra dollarkursen är ett klart hot mot svensk spelutveckling, både för oberoende studios och förläggarägda, avslutar Christofer Sundberg.

Vi gjorde mest vinst 2007

Massive entertainment
Antal anställda: 120. Uppskattat antal anställda om ett år: Ca 120-150. Vinst 2007: 15 160 605 kronor. Mest framgångsrika spel: World in Conflict. Företagets kommentar: Under 2007 lanserades World in Conflict och blev utsett till årets bästa strategispel. 2007 års omsättning och resultat är direkt hänfört till World in Conflict-projektet. Nuvarande projekt: Ett flertal projekt, både för pc och konsoll. World in Conflict: Soviet Assault kommer till Xbox 360, PS3 och pc i vår. Angående försäljningen av företaget: Ett flertal intressenter har varit här. Den nya ägaren kommer, med all sannolikhet, att presenteras under oktober månad, säger vd Martin Walfisz.

Grin
Antal anställda: 250. Uppskattat antal anställda om ett år: Cirka 280. Vinst 2007: 2 900 731 kronor. Mest framgångsrika spel: Ballistics sålde över två miljoner exemplar till pc. Bionic Commando Rearmed har fått bland de högsta betygen hittills hos Gamerankings.com. Företagets kommentar: Ett bra resultat som vi är nöjda med, speciellt med tanke på att vi öppnade två nya kontor 2007 och ett till i januari 2008. Nuvarande project: 1. Bionic Commando, Capcom, action. 2. Wanted, Universal, action. 3. Ett inte utannonserat spel. Samtliga i 100-miljonerklassen.

Mindark
Antal anställda: 70. Uppskattat antal anställda om ett år: 100. Vinst 2007: 9 089 560 kronor. Mest framgångsrika spel: Onlinevärlden Entropia Universe. Företagets kommentar: När vi rullar ut de partnerplaneter som våra partners i Kina, USA och andra delar av världen skrivit kontrakt på, kommer omsättningen att mångfaldigas mycket snabbt.

Avalanche studios
Antal anställda: 154. Uppskattat antal anställda om ett år: 150-160. Vinst 2007: 7 256 941 kronor. Mest framgångsrika spel: Just Cause. Företagets kommentar: Vi är helt klart nöjda över att vi gör vinst. Vi har ökat vår omsättning varje år och även vinsterna. Utvecklingen av nya spel är baserad på våra egna koncept och det är utvecklingen av vår egen teknik som är drivkraften för oss. Nuvarande projekt: 1. Just Cause 2, action/adventure. 2. Inte offentliggjort action/adventure, PS3 och Xbox 360, Open-World. 3. The Hunter, px och konsol. 4. Inte offentliggjort fantasy/action, PS3, Xbox 360 och pc.

Swedish Game Development
Antal anställda i dag: Sju. Uppskattat antal anställda om ett år: Sju. Vinst 2007: 2 814 480 kronor. Mest framgångsrika spel: "Bricks of" serien, som inkluderar fyra arkadspel på olika teman. Företagets kommentar: 2007 var ett stabilt år då gamla varumärken fortfarande presterade bra, och nyreleasen Alice Greenfingers fick stor uppmärksamhet. Nuvarande projekt: Vi satsar ständigt på att ta fram innovativa produkter som är självfinansierade, både inom webbspel och downloads.

Roger Rosenlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt