Digitalisering

Svenska it-entreprenörer går in i mens-app

En rad svenska it-entprenörer har investerat i den tyska mens-appen Clue.

Publicerad

Det tyska uppstartsföretaget Clue lanserade 2013 en mens- och fertilitetsapp som sedan dess laddats ner av två miljoner kvinnor i 180 länder. Den gör det lättare att hålla koll på nästa mens, om det är pms-varning och hur stor chansen ?eller risken? är att bli gravid. Användaren kan mata in temperatur, humör och andra relevanta fakta och se var hon befinner sig i menscykeln.

Företaget tog nylingen in motsvarande cirka 19 miljoner kronor. Flera svenska it-entreprenörer fanns bland investerarna däribland Sofia Bendz, tidigare global marknadsdirektör på Spotify, Hampus Jakobsson, medgrundare på TAT, Eric Wahlforss och Alexander Ljung, de båda grundarna av musiktjänsten Soundcloud, Henrik Berggren, medgrundare på Readmill samt Caroline Ingeborn, som är operativ chef på Toca Boca.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här