Svenska företag nobbar Paddan

2011-07-13 09:41  
Applegrundaren Steve Jobs visar upp surfplattan Ipad.

Surplattor blir inte den succé i företagsvärlden som Apple och andra elektronikföretag trodde. Däremot kommer smarta mobiler med mejl i mobilen på bred front.

Det är undersökningsföretaget Stelacon som i sin senaste  ”IT-buss” noterar att bara 12  procent av svenska företag ser någon nytta med att införa surfdatorer för sina anställda.

Men de finns ändå omkring hundra tusen företag som tror att de kan dra nytta av Apples Ipad, Paddan, och andra surfplattor och planerar att köpa in omkring 110 000 surfplattor i år.

– De flesta företag köper i dagsläget bara plattor för att testa, eller för att låta de anställda surfa och läsa till och från jobbet, inte för att fylla konkreta verksamhetsbehov, säger Anders Wedar på Stelacon till Computer Sweden.

Det låga intresset kan bero på att surfplattorna är en ganska ny företeelse, kommenterar SvD Näringsliv Stelacons undersökning.

Samma tveksamhet gällde till exempel access till företagets e-post i mobilen för några år sedan.

Nu är mejl i mobilen på väg på bred front.

Under 2010 kom det till drygt 200 000 företagsanvändare av e-post i mobilen, konstaterar Stelacon.

I Sverige finns nu 650 000 användare och tillväxten väntas fortsatt i snabb takt även i år.

Det är den ökade användningen av Iphone och de många nya Androidmobilerna med datorlik prestanda och stor skärm som fått fler att börja använda mobilen för e-post.

Men enligt Stelacons undersökning verkar företagen inte bry sig om de varningar som kommer om säkerhetsproblemen i smarta mobiler, där skadlig kod kan ta sig in eftersom smarta mobiler per definition är en mobil som kan ladda ned program över nätet.

Två tredjedelar av de 1 350 svenska företag som svarade på Stelacons enkät svarar att de låter de anställda fritt ladda ned program, appar, till mobilerna.

De anställda får också utan begränsning använda mobilerna för sin privata e-post.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt