Digitalisering

Svenska e-tjänster sämst i Norden

Svenska e-tjänster i offentlig verksamhet är på flera punkter sämst i Norden. Foto: Alamy

Svenska e-tjänster i offentlig verksamhet är på flera punkter sämst i Norden. Det visar en ny rapport gjord på uppdrag av EU-kommissionen.

Publicerad

Varannan svensk e-tjänst ”har fortsatt svag eller ingen anpassning till smarta telefoner och läsplattor”. Många blanketter i offentlig förvaltning är bara digitala kopior av pappersblanketter. Det visar en ny undersökning av Capgemini, genomförd på uppdrag av EU-kommissionen.

– Årets rapport visar att offentlig sektor i Sverige, som var tidigt ute med sina e-tjänster, nu stagnerat inte bara jämfört med privata aktörer utan också jämfört med de ledande ländernas myndighetslösningar, säger Arne Kåhre, enhetschef offentlig sektor på Capgemini.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här