”Svenska butiker behöver bli bättre på att hjälpa kunder digitalt”

2019-01-15 07:26  
Näthandeln ökade med 14 procent i antal transaktioner hos svenska e-handelsföretag i december. Foto: TT

Designa din egen sko. Eller provsov madrassen i butiken. I en allt mer digitaliserad värld är upplevelsen A och O för att locka kunden till den fysiska butiken, säger en e-handelsexpert.

Svenskarna handlar allt mer på nätet. Och julklappar är inget undantag. Enligt siffror från företaget Dibs som tillhandahåller betalningslösningar minskade handeln i fysiska butiker med cirka fyra procent i omsättning i december jämfört med samma period föregående år. Samtidigt ökade näthandeln med 14 procent i antal transaktioner hos svenska e-handelsföretag.

– Vi befinner oss mitt i en omvandlingstid där vi konsumenter går i framkant och butikerna har svårt att hänga med, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Det talas ofta om att e-handeln växer på bekostnad av den fysiska handeln men Müller ser snarare de två kanalerna som komplement till varandra.

Läs mer: Över hälften av jordens befolkning är online

– Webbutiken är det nya skyltfönstret. En ny amerikansk undersökning visar att 46 procent av konsumenterna gjorde ett besök i en fysisk butik efter en bra digital upplevelse.

Just nu befinner sig Müller på världens största mässa för detaljhandel i New York där handlarna jobbar mycket med att försöka ge kunden en upplevelse utöver det vanliga i butiken.

I skotillverkaren Nikes butiker får kunderna utlopp för sin kreativitet genom att bygga sin egen sko. Ett annat exempel är en madrasskedja som erbjuder kunden att boka tid för att gå in och sova.

Hur ska svenska handlare möta de nya förutsättningarna?

– I vissa fall behöver man skala ner antalet butiker. Svenska butiker behöver även bli bättre på att hjälpa kunderna digitalt. Man måste förstå att de flesta kunder använder fler kanaler.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt