Svensk sökmotor <br></br>sticker upp mot Google

2010-04-07 12:06  
Sökmotorn Entireweb.com (klicka på bilden).

– Visst är det David mot Goliat. Men vi behöver inte 50 procent av marknaden. <br></br> Det säger Marcus Andersson på sjumannaföretaget Entireweb.com som vill bli ett alternativ till Google och Bing.

(UPPDATERAD).Den lilla svenska sökmotornEntireweb.comnylanserades på onsdagen, med helt omgjort utseende och nya funktioner. Sökmotorn konkurrerar direkt med jättarna Google och Bing – ett till synes omöjligt företag.

– Det är viktigt att tänka på att många ropar på alternativ idag. Det handlar inte bara om sök utan om sociala tjänster osv, säger Marcus Andersson, marknadschef på Halmstadföretaget Entireweb.

– Vi behöver inte ta 50 procent av marknaden för att lyckas, och förhoppningsvis kan vi skaka om lite, fortsätter han.

Företaget startadesredan 1999 under namnet Worldlight.com och har under åren byggt en verksamhet i att leverera gratis sökresultat åt andra mindre sökmotorer i utbyte mot exponering av varumärket.

Intäkterna kommer bland annat från det några år gamla annonsnätverket Speedy Ads som liknar Google Adwords, och från reklam i ett internationellt nyhetsbrev som går ut till 950.000 prenumeranter, främst webmastrar och sajtägare.

Dessutom tar Entirewebomkring 100 kronor för snabb registrering av sajter i sökmotorns databas – inom ett par dygn i stället för ett par veckor som är typiskt för Google. Det påverkar dock inte rankingen av sidan.

– Det kostar inte mycket – alla ska ha råd, påpekar Marcus Andersson.

Webbsidor läggs också till automatiskt genom avsökning av webben, och man kan ävenregistrera webbsidor utan avgift, men väntetiden är då två till tre månader.

Den senaste tiden har Entireweb fokuserat på att förnya själva sökmotorn.

Bland finessernai den nya versionen finns små tumnagelsbilder av sökresultaten, träffar på Wikipedia och Twitter integrerade bredvid sökresultaten, och den lilla etiketten "besökt" på besökta länkar, i stället för ändrad färg på länken.

– Många glömmer att ungefär tio procent av webbanvändarna är färgblinda för nyanser. Att byta nyans på besökta länkar fungerar inte för dem, påpekar Marcus Andersson.

Han förklarar att det är en känslig balansgång att hitta funktioner som hjälper men inte stör, och att Entireweb i så stor utsträckning som möjligt vill lyssna på vad användarna verkligen vill ha och ge dem valmöjligheter att exempelvis stänga av vissa funktioner eller byta utseende på söksidan.

Förutom webbsökfinns även realtidssök för tjänster som Twitter, samt bildsök, där sökresultaten levereras av svenska Picsearch.

Indexet – de webbsidor som är katalogerade i databasen med hela sitt innehåll – är naturligtvis mindre än Googles.

En sökning på Fredrik Reinfeldt ger 61.800 träffar på Entireweb, 2.380.000 på Google och 778.000 på Bing.

– Vi tror inte att störst index vinner. Det svåra är inte att hålla index utan att veta vad man ska stoppa in i det, säger Marcus Andersson.

Han påpekar också att Googlei sin siffra på antal sökträffar tar med alla sidor som sökmotorn "känner till", även om bara en del av dem är indexerade och alltså sökbara.

Det han funderar mest över just nu är att hitta nya medarbetare.

– Vårt största problem framöver är att hitta kompetent personal – personer som varit inne i branschen och som både kan programmering och har marknadskunskap, säger Marcus Andersson.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt