Svårt att lära gatlyktor identifiera cyklister

2019-08-09 16:24  
Gatlyktorna har svårt att räkna cyklister. Foto: Current

San Diegos 3 200 uppkopplade gatlyktor kan räkna bilar och gångtrafikanter. Men att lära systemet att känna igen en cyklist visade sig vara en utmaning.

Staden i Kalifornien har gjort en rejäl satsning på sitt övervakningssystem.

Förra året började San Diego byta ut gatubelysningen mot smarta gatlyktor som bland annat kan registrera folksamlingar, känna av brandrök, lyssna efter skottlossning och lysa upp lediga p-plater.

De 3 200 uppkopplade lamporna har ett hårdvarupaket kallat CityIQ som omfattar en Intel Atom-processor. Tekniken i varje gatlykta täcker en yta på 36 x 54 meter. I övervakningsutrustningen ingår bland annat två kameror för video och stillbild samt mjukvara för bildanalys och en rad sensorer.

Både staden och enskilda utvecklare har jobbat med att uppfinna nya funktioner – men trafikövervakning har utkristalliserats som ett av de stora användningsområdena.

Systemet hade svårt att räkna cyklister

Ursprungligen kunde bara bilar övervakas. Först gällde det gatuparkering, och sedan utnyttjades systemet bland annat för att effektivisera stadens trafikljus. Därefter lades gångtrafikanter till – och under det andra kvartalet i år lyckades man få grepp om cyklisterna.

Det är väldigt praktiskt för staden att veta var cyklisterna rör sig för att kunna genomföra eventuella åtgärder för att öka cyklandet. Men att fånga deras rörelser var lättare sagt än gjort.

För att lära systemet att skilja mellan en cykel och en bil – eller en människa och en soptunna använde utvecklarna maskininlärning. Det blev dock många tveksamma bedömningar på marginalen, delvis beroende på sensorernas placering högt uppe i gatlyktan. För en cykel är ju som mest distinkt sedd från sidan.

– Vanlig bildanalys lät oss inte räkna cyklister. I stället blev vi tvungna att räkna det som klassificeraren faktiskt kan registrera – vilket är en cykel och en person. Sedan analyserade vi vidare de här data-paren som en enhet, vilket indikerar att när en människa och en cykel rapporteras befinna sig på samma plats vid samma tidsangivelse så är det med en viss procents sannolikhet en cyklist, säger Austin Ashe till IEEE Spectrum.

Räknade bilåkare i cabrioleter som gångtrafikanter

Han är chef inom området intelligenta städer för Current, ett underbolag till General Electric. När systemet väl har tränats så kommer själva identifieringsprocessen att ske i gatlyktan, med andra ord görs beräkningarna inte i molnet.

Utvecklarna har även arbetat med en mjukvara som räknar cyklar, men vid verkliga tester har den visat sig ha en del buggar. Bland annat räknade systemet cyklar som hängde på bussar eller låg slängda i flaket på pickups.

Enligt Ashe har mjukvaran haft liknande problem när det gäller att räkna fotgängare. Den har bland annat inkluderat människor som åker i cabrioleter, vilket innebär att både bilen och människorna har registrerats.

När de här buggarna har fixakts så är frågan vad nästa steg blir? Ashe tror att det kan handla om allt från att räkna skotrar till kundvagnar och rullstolar, samtliga intressanta detaljer för en stadsplanerare.        

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt