Svårt år för värsta lyxåken

2006-01-12 15:59  

Lyxbilarna i den övre prisklassen, alltså Maybach och Rolls Royce, rullade tungt genom bilåret 2005. Om de rullade alls. Trögast gick det för Maybach, som bara sålde 300 bilar.

Maybach, sällsynt på vägen
Under sitt tredje år på marknaden efter återkomsten 2002 lyckades Maybach bara locka 300 miljonärer att håva upp plånboken och betala cirka fyra miljoner kronor för ett lyxåk från tyska Sindelfingen.

Första året, 2003, hittade 600 bilar sina köpare, året därpå 500, och förra året alltså endast 300. Fabriken har kapacitet för 1500 bilar om året, vid 1000 bedöms verksamheten gå runt.

Men nu orsakar Maybach ägaren Daimler Chrysler lika mycket huvudbry som småbilen Smart. Störst och minst i bilvärlden hittar inte sin publik.

Nya Daimler Chryslerchefen Dieter Zetsche har inte möjligheten att gå ner en prisklass och presentera en liten Maybach, då börjar han inkräkta på Mercedesbilar i över prisklassen.

Och att lägga ner Maybach efter bara tre år skulle vara en prestigeförlust. Nuvarande Maybachmodeller skulle kunna säljas i tolv år, och investeringen vara intjänad under det första av dessa år, trodde dåvarande Mercedeschefen Jürgen Hubbert när bilen introducerades, skriver Handelsblatt.

Något bättre, men under lönsamhetsgränsen, går det för brittiska Rolls Royce, numera ägt av tyska BMW. Strax under 800 bilar såldes förra året, 1000 behövs för break even.

Bara den något mindre fina kusinen, brittiska Bentley, numera Volkswagenägd, går bra bland lyxvagnarna. Men så kostar en Bentley Continental GT bara 1,5 miljoner kronor. Det är dock så stor efterfrågan att Volkswagen tvingats flytta en del av produktionen till Dresden i östra Tyskland. Där tillverkas bilar som ska säljas på export, brittiska kunder kräver att Bentley tillverkas i Storbritannien. Även om den numera bara är en lyxfolka.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt