Surfplattor tappar farten

2014-06-02 09:19  

Försäljningen av surfplattar ökar inte längre som tidigare år spår analysfirman IDC.

Enligt IDCs beräkningar kommer försäljningen av surfplattor att öka 12,1 procent i år, jämfört med en ökning under 2013 på 51,8 procent.

I antal räknar IDC med att 245,4 miljoner plattor säljs i år.

Det finns två anledningar till att ökningen planar ur, enligt IDC. Dels behåller konsumenterna sina tidigare inköpta plattor längre än vad analysföretaget tidigare trott. Dels ökar nu konkurrensen från "phablets", smarta mobiler med skärmar större än 5,5 tum.

Med de allt större skärmarna på mobilerna anser fler konsumenter att mobilen räcker för de uppgifter man tidigare tänkte sig för en surfplatta.

Mobiler som kan klassas som "phablets" enligt IDC utgjorde under första kvartalet i år 10,5 procent av försäljningen av smarta mobiler. Under samma period året innan utgjorde de endast 4,3 procent av försäljningen.

De som intresserar sig för surfplattor är nu allt mer intresserade av sådana med stora skärmar, exempelvis Microsofts 12-tums Surface Pro 3. För handeln är det en välkommen vändning från det tidigare intresset för plattor med mindre skärmar. Försäljningspriset för en surfplatta med stor skärm är minst 50 procent högre än för en platta med skärmstorleken 8 tum eller mindre.

Håkan Abrahamson

Mer om: Surfplatta

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt