Superregistren gör reklamen personlig

2008-11-11 23:00  

Icas jättepersonliga reklamutskick härom veckan blev en succé, tycker företaget. Med de register som detaljistjättarna har, över varje mjölkpaket och strumpa som deras bonuskunder har köpt, skulle många företag kunna göra likadant.

Baserat på tidigare inköp, mer eller mindre regelbundna, fick kunder med så kallat Ica-kort hem rabatterbjudanden härom veckan. Om kaffegrädde, hundbajspåsar eller andra varor som de enligt utskicket "brukar köpa".

I medierna väcktes diskussionen om ifall de detaljerade registren och erbjudandena var förenliga med kundernas integritet.

Det är alltså varje rad på kvittot som lagras, inte bara den sammantagna informationen om köptillfällets tidpunkt, plats och belopp.

Nu ska Datainspektionen granska företagets registerhantering. Men inom Ica ser man kampanjen som en succé.

-?De negativa kunderna är så få i förhållande till de positiva. Det har varit en väldigt, väldigt bra start, säger Lisbeth Kohls, chef för kund- och kvalitetsfrågor inom Ica.

Bland annat är många allergiker tacksamma för erbjudanden om specialvaror som aldrig ryms i de allmänna utskicken.

- Men det är viktigt att framhålla att enskilda butiker inte kan se de här kunduppgifterna. Det är bara i vår centrala databas som analysen kan göras, säger Lisbeth Kohls.

Den 4 november ska Datainspektionen genomföra en inspektion hos Ica för att reda ut ifall personuppgiftslagen, PUL, har följts.

-?All behandling utgår från de olika ändamålen, säger Jonas Agnvall vid Datainspektionen.

Det krävs inte tillstånd eller anmälan för att ett företag ska få föra ett kundregister. Men för att registret ska följa lagen måste företaget kunna visa att kunden har samtyckt.

-?Man får titta på medlemsvillkoren. Står det där att företaget vill ha uppgifterna för inköpsbaserad reklam, och att de sparar information på artikelnivå, så får de göra det, säger Jonas Agnvall.

-?Men utifrån ett traditionellt kundförhållande finns det inget skäl att registrera inköpen på artikelnivå, säger Jonas Agnvall.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt