Digitalisering

Superregistren gör reklamen personlig

Icas jättepersonliga reklamutskick härom veckan blev en succé, tycker företaget. Med de register som detaljistjättarna har, över varje mjölkpaket och strumpa som deras bonuskunder har köpt, skulle många företag kunna göra likadant.

Publicerad

Baserat på tidigare inköp, mer eller mindre regelbundna, fick kunder med så kallat Ica-kort hem rabatterbjudanden härom veckan. Om kaffegrädde, hundbajspåsar eller andra varor som de enligt utskicket "brukar köpa".

I medierna väcktes diskussionen om ifall de detaljerade registren och erbjudandena var förenliga med kundernas integritet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här