Succéspelens magiska kurva

En tillväxt på 76 procent i omsättning och 29 procent i antalet anställda på ett år. Svenska datorspelsföretag växer kraftigt och ingenting tyder på en avmattning, visar siffror i en färsk rapport.

Microsofts köp av Mojang för omkring 18 miljarder kronor har satt svenska datorspelsföretag i rampljuset. Men Mojang är knappast ensamt om att ha stora framgångar.

Inte minst svenska King har på senare år varit väldigt framgångsrikt inom kategorin mobilt free-to-play, gratisspel för mobilen.

– Inom den typen av spel finns det en otroligt stor talangpool i Norden. Jag skulle vilja säga att Norden tillhör världens starkaste kluster globalt, säger Daniel Blomquist, rådgivare på riskkapitalbolaget Creandum.

Även finska Rovio och Supercell har på senare år bidragit till den världsledande positionen. Givetvis har det satt fart på investerarna. Många riskkapitalister är nu inne på marknaden, men den är svår.

Anledningen är att den är så hit-driven. Ungefär som med musik, litteratur eller film är det svårt att förutse vad som kommer att bli stort och det är dessutom svårt att veta om kreatörerna bakom en framgång kommer att lyckas med en till.

– Det är några få spelutvecklare av tusentals som blir tillräckligt framgångsrika för att en riskkapitalfond som Creandum ska nå sina avkastningskrav, säger Daniel Blomquist.

Teorierna om varför det går så bra för svenska datorspelsutvecklare är många. En del pekar på hem-pc-reformen. Andra framhäver de svenska utvecklarnas konkurrenskraftiga teknik.

– I både Sverige och Finland finns en historia med demoscen och en hackerrörelse med rötter i 80-talet och inte minst hemdatorn Commodore 64, säger Daniel Blomquist.

Oavsett förklaring talar siffrorna sitt tydliga språk. En ny rapport från branschorganisationen Dataspelsbranschen visar att sedan 2006 har den genomsnittliga tillväxten varit 39 procent per år, med en tillväxt på 76 procent under 2013. Antalet anställda ökade samtidigt med 29 procent, och totalt arbetar nu drygt 2 500 personer i 170 bolag (se grafik  ovanför).

I Apples Appstore var det mest inkomstbringande gratisspelet 2013 Candy Crush Saga från King, medan Minecraft från Mojang toppade inkomstligan för de betalda spelen.

Fler av bolagen än någonsin är börsnoterade och Kings amerikanska börsintroduktion i mars 2014 hör till de mest uppmärksammade.

Bakom de starka siffrorna finns dessutom mörkertal för bolag med utländska ägare. Spelen som utvecklas i Sverige omsätter i praktiken betydligt mer än vad som framkommer i de svenska årsredovisningarna. Ett exempel är spelet Battlefield 3 vars uppskattade försäljning per år motsvarar omkring 8,5 miljarder kronor, medan det svenska bolaget Dice, Digital Illusions, redovisade en omsättning på 642 miljoner kronor 2013.

Mats Lewan

Mer om: King Mojang

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt