Succéreceptet: En ny spelmotor

2011-11-22 23:00  
Battlefield 3 har blivit en jättesuccé för svenska spelutvecklaren Dice. Unikt för den nya spelmotorn är att den kan hantera många ljuskällor. Bild: Dice

Krigsspelet Battlefield är Sveriges största spelsuccé. En av hemligheterna är den nya spelmotorn, som har tagit fyra år att utveckla. Nu ska den användas i fler spel.

Det är inte utan stolthet som de anställda på Dice i Stockholm går till jobbet. Bara en vecka efter lanseringen har deras senaste spel, Battlefield 3, sålt i tio miljoner exemplar.

Recensionerna är stålande, inte minst hyllas de väldiga spelmiljöerna och det maffiga ljudet.

– Just ljudet är något som vi har satsat extra hårt på, säger Henrik Karlsson.

Han är dataingenjör från Luleå tekniska universitet, har jobbat 12 år på Dice och ansvarar för utvecklingen av spelets kärna, spelmotorn.

Det är spelmotorn som håller reda på spelet. Ritar upp miljöerna, ser till att hus exploderar och tunnor rullar runt enligt fysikens lagar, sköter animeringen av soldaterna, ljus- och ljudsätter scenerna.

Battlefield 3 har en helt ny spelmotor – Frostbite 2. Utvecklingen har tagit fyra år och sysselsätter 30 programmerare. Det räcker inte.

– Vi söker nu fler utvecklare. Målet är att använda motorn till fler spel och då krävs att vi utvecklar den vidare så att den blir mer generell. I ett bilspel behövs till exempel inga soldater, säger han.

Eftersom Dice ägs av det stora amerikanska spelbolaget Electronic Arts, EA, är det i första hand EA:s egna spel som ska använda Frostbite 2. Bilspelet ”Need for Speed: The Run” är först ut efter Battlefield 3.

Inom EA används flera olika spelmotorer. Det som kännetecknar Frostbite 2 är bland annat användarvänligheten, enligt Henrik Karlsson.

– Vi har till exempel jobbat väldigt mycket med att få ner iterationstiderna så att utvecklarna snabbt kan testa olika varianter av hur en soldat hoppar eller springer runt ett hörn.

Det noggrant modellerade ljudet är en annan styrka liksom ljussättningen.

Frostbite 2 klarar bland annat ett stort antal individuella ljuskällor.

– Varje liten skärva i en explosion är en ljuskälla i sig och lyser upp omgivningen på ett korrekt sätt. Det är unikt, säger Henrik Karlsson.

Animeringen är han också stolt över. Där har en del lånats från EA:s sportspel. Även andra delar, som den som sköter fysiken, har köpts in från andra håll.

– Vi köper in det vi inte gör bättre själva och anpassar för våra behov. Fysikdelen hade till exempel inget bra stöd för bilar, flygplan och helikopt­rar, så det har vi fått bygga på.

Utmaningen är att göra ett spel som blir så snyggt som möjligt med de begräsningar som finns i minne, processorkraft och bandbredd hemma hos spelarna.

– Vi får ta till alla knep vi kan. Det är till exempel bara objekt i spelarens centrum som rör sig naturtroget, säger Henrik Karlsson.

Dice gör spelet Battlefield 3

Ort: Stockholm.

Grundat: 1992.

Anställda: 300.

Helägt av amerikanska Electronic Arts sedan 2006.

Plattformen har 3 delar

Spelmotorn Frost­bite 2 är en utvecklingsplattform för spel som består av flera delar. En del är den som ligger på själva spelskivan, en annan - editorn, skriven i C# - används av utvecklarna för att bygga de olika spelsekvenserna. En tredje hanterar data.

Motorn innehåller funktioner för bland annat grafik, fysik, ljud, ljus och animering.

Marie Alpman

Mer om: Dice Battlefield

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt