Digitalisering

Succé för appar som blockar annonser

Aftonbladets sajt med och utan annonsblockering

När Apple öppnar för så kallade annonsblockerare jublar användarna. Men många innehållsproducenter skruvar nu oroligt på sig.

Publicerad

I senaste versionen av Apples operativsystem IOS – som började rullas ut i onsdags – öppnar företaget för tillägg till webbläsaren Safari som kan användas för att blockera material på webbsidor som annonser, så kallade adbockers.

Det har gett upphov till en ny marknad för flitiga apputvecklare som nu lovar att den som installerar deras app ska spara både tid och data genom att slippa ladda ner annonser och det verkar som att användarna lyssnar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här