Större tv säljer inte - men kanske bredare

2009-03-10 14:21  
Philips Cinema 21:9

Varför börjar en tv för det fullbreda bioformatet 21:9 säljas för första gången just nu? Ett av svaren är att 42-tummarna bokstavligt talat slagit i taket.

Det enklaste svaret är dock att ingen skärmtillverkare skurit substraten i bioformatet 21:9 tidigare.

Nu har Sharp börjat göra det. Och Philips hakar på som kund genom att göra 56-tums-tv:n Cinema 21:9, som börjar säljas i april för 50.000 kronor. Vem av dem som kommit med inititativet är inte klart.

Samtidigt finns det en ännu mer konkret förklaring till de bredare tv-apparaterna.

- Den storlek kunderna strävade efter tidigare var 32 tum, och nu är det 42 tum, sa Aigars Balcuns, representant för Philips, vid en demonstration av den nya bredbilds-tv:n på tisdagen.

Större än 42 tum tror dock inte Philips att det finns någon större marknad för bland konsumenter, så länge formatet är 16:9. Tv:n blir helt enkelt för stor och svårplacerad.

Framförallt blir den för hög.

Däremot kanske man kan sälja bredare skärmar, resonerar Philips.

Bioformatet 21:9 passar helt enkelt utmärkt för att konsumenter ska ha plats att sträva efter något större efter 42-tummaren.

Bara en fråga återstår. Varför heter inte formatet 7:3?

UPPDATERAD:Här reder Wikipedia ut vilka bildformat som används i olika sammanhang.

Mats Lewan

Mer om: Bredbild TV

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt