Stora spel kräver större spelare

2002-11-19 23:00  
Monster ur spelet Templar. Bild: 03 Games

En tredjedel av de svenska datorspeltillverkarna försvann genom uppköp eller brist på kontrakt under det senaste året. Ändå mår branschen bättre än någonsin, visar Ny Tekniks årliga kartläggning. De 29 spelutvecklarna omsätter tillsammans 400 miljoner kronor per år.

Tendensen i Ny Tekniks undersökning för ett år sedan var att den handfull datorspelsföretag som låg i täten väntades bli än mer dominerande, samtidigt som småbolagen hotades av utslagning. Så blev det också. Men trots att ett femtontal företag fallit ifrån det senaste året sysselsätter branschen fortfarande omkring 800 personer, lika många som för ett år sedan. Till den siffran kommer åtskilliga frilansare och konsulter. Enligt företagens egna prognoser kommer antalet anställda att öka med omkring tio procent de närmaste två åren.

Mosnter ur spelet Templar.
Bild: 03 Games
Den främsta orsaken till att så många små spelmakare fallit ifrån är att fyra svenska spelförläggare slagits samman till en enda. Levande Böcker, Pan Interactive, Vision Park och Young Genius är i dag företaget Pan Vision, dotterbolag till KF Media med egen utvecklingsavdelning.

Behovet av små produktioner av svenska pc-spel har minskat kraftigt, och många mindre utvecklare har förlorat sin marknad. Omställningen till större produktioner för tevespel, så kallade konsoler, är oftast alltför resurskrävande för de riktigt små utvecklarna.
- Vi har tittat på konsolerna, men det är för dyrt att starta spelutveckling för dem, säger Oscar Wemmert på Upside Studios, en utvecklare med fem anställda som satsat på barnspel för pc och mac.

De närmaste åren kommer spelföretag att bli ännu färre, eftersom de stora behöver knyta band till de mindre för att få tillgång till personal. Utvecklarna som klarar de riktigt stora spelproduktionerna har inte blivit fler, men marknaden för datorspel fortsätter att öka. Förläggarna måste därför konkurrera med varandra, vilket gör att spelföretagen kan ställa större krav och ta mer betalt.

- Det blir allt vanligare att företag köper upp utvecklare för att få full kontroll över produktionskapaciteten, och för att kunna driva framgångsrika spel som franchise, säger Björn Larsson på Iridon Interactive.

Två svenska exempel från det senaste året är Termite Games och Atod.

Spel för mobiltelefoner förlorade
De företag som förra året sade sig satsa på spel för mobiltelefoner är branschens verkliga förlorare. Det visade sig snabbt att det finns små möjligheter för fristående spelutvecklare att klara sig i mobilvärlden. De två största, Picofun och Mgage Systems, köptes upp av tjänsteleverantören Aspiro, som kommer att sälja mobilspel som en mindre del av system till operatörer och andra kunder. Det enda företag som finns kvar med mobilspel som huvudverksamhet är It's Alive i Stockholm.

- Vi har valt att jobba mycket med tevebolag. Det är för svårt att leva på operatörerna, som inte alltid är bra på att marknadsföra underhållningsprodukter, säger Sven Hålling, vd på It's Alive.

De spelutvecklare som klarat sig bäst har kapacitet att producera två eller fler spel samtidigt. De satsar nästan undantagslöst på spel för Microsofts Xbox, Playstation 2 från Sony och Gamecube från Nintendo. Framför allt Xbox har visat sig bli en guldgruva för svenska utvecklare. En handfull företag har kontrakt på spel för konsolen, och en del av dem har flera utvecklingsuppdrag.

- Jag har kontaktats av omkring 25 spelutvecklare i Sverige, och av dessa har sju eller så kontrakt med förläggare om Xbox-spel, säger Adrian Curry på Microsofts utvecklarprogram för Xbox i Stor-britannien.

På frågan om vilka egenskaper han helst ser hos utvecklare för Xbox svarar han "passion" - åtminstone om den har sällskap av kunnande, sund företagsstruktur och ekonomisk stabilitet.

Ett av de snabbast växande företagen i Ny Tekniks undersökning är O3 Games i Uppsala. På två år har företaget växt från 20 till 70 personer, och har samtidigt tagit in order på 100 miljoner kronor. Spelet Enclave, som från början utvecklades för pc, styrdes om till Xbox och har nu lanserats till goda recensioner.

Daniel Benitez, vd O3 Games, är full av självförtroende.
- Målet är att vi ska bli bäst. Punkt. Nu efterliknar vi inte andra spelföretag längre, utan vill göra sådant som inte gjorts än, säger han.

O3 Games sittar i dag på två våningsplan i centrala Uppsala där 70 personer arbetar med en uppföljare till Enclave, ett hemligt projekt för en Hollywoodfilm som kommer våren 2004, samt spelet Templar om korsriddarnas härjningar i Mellanöstern.

Daniel Benitez vill öka produktionskapaciteten med ytterligare ett eller två samtidiga projekt per år de närmaste tre åren. Företaget behöver nyanställa minst femtio och som mest över hundra skickliga spelkonstruktörer. Daniel Benitez gör ingen hemlighet av att det främst ska ske genom uppköp av mindre men skickliga utvecklare.

Saknar duktiga programmerare
Det är nämligen brist på programmerare och designer som är experter på spelutveckling. I Sverige finns inte mer än ett par hundra personer som behärskar datorspel på den nivå som krävs för produktioner i internationell storsäljarklass. Det finns utbildningar för dataspel i Visby, Skövde, Kramfors och Skellefteå.

- Vi behöver färdiglärda människor, säger Patrik Hansson på Disciples of the Machine i Sundsvall. Hans företag är just nu med i arbetet att starta ytterligare en utbildning, i Sundsvall.

Daniel Benitez avfärdar däremot de svenska högskolornas spelkurser. De är för generella, och spelföretagen behöver experter.
- Jag tror att vår regering måste satsa pengar på utbildningar i nära kontakt med spelföretagen. Vi behöver stöd för att skapa kraftig tillväxt i den svenska spelbranschen, säger Daniel Benitez.


SNABBVÄXARE ACCELERERAR MED EGEN SPELMOTOR
De är yngst i Ny Tekniks genomgång av spelbranschen. Men har redan kontrakt på spel för de tre viktigaste spelkonsolerna. Ett spel byggt på en drygt tio år gammal skräckfilm och ett avtal med en amerikansk förläggare ska ta ettåriga Rock Solid Studios in bland de stora svenska spelutvecklarna. Om ett år ska de 19 anställda vara 38.
- Vi kommer att dra igång ytterligare ett projekt under våren och bli dubbelt så många, säger vd Christofer Sundberg.

Han och fyra andra utvecklare lämnade spelföretaget Paradox Entertainment för ganska precis ett år sedan för att grunda Rock Solid Studios. Sedan dess har företaget vuxit till 19 anställda och skaffat kontrakt med den amerikanska spelförläggaren Conspiracy Entertainment på att göra spelet Tremors. Ett spel som bygger på filmen med samma namn där bland andra skådespelaren Kevin Bacon tampas med underjordiska monster i en liten ökenstad. Att filmen utspelar sig delvis utomhus och i öknen var viktigt för att Conspiracy valde Rock Solid Studios som utvecklare.
- Vår spelmotor är speciellt bra på öppna utomhusscener och klarar även inomhusscener, säger Christofer Sundberg.

Spelmotorn är den del av spelets programkod som bland annat tar hand om att rita upp den miljö som spelaren rör sig i. Den kan återanvändas i olika spel och Rock Solid Studios har licensierat sin teknik till förlaget Codemaster som står bakom bland annat bilspelet Colin McRae.
- Vi har tagit fram tekniken under ett års tid och den kommer att vara klar att använda i början av nästa år. Det är ett sidospår som vi kan ta in licenspengar på.

Trots den planerade tillväxten och att företagets första spel inte kommer att kunna säljas förrän någon gång 2004 är det inte tal om att ta in riskkapital eller banklån för att driva verksamheten. I stället lever man på förskottsbetalningar från sin förläggare. Företaget har licens på att tillverka spel för de tre stora konsolerna Xbox, Playstation 2 och Gamecube.
- Konsoler är lite roligare att jobba med. Man får mer uppmärksamhet säger Christofer Sundberg.

Den vanliga uppfattningen att det skulle vara svårt att få licens från Microsoft, Sony och Nintendo för att utveckla för deras konsoler instämmer han inte i.
- Det är nog mest nybörjarmisstag. Folk tycker att de har en jättebra spelidé men vet inte hur de ska beskriva den för någon annan.

Han tycker i stället att det går bra att utnyttja konkurrensen mellan konsoltillverkarna för att trissa upp budgeten för de egna produktionerna.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt