Digitalisering

Stora risker med priskrig på ip-tv

Katja Ruud, analytiker på Gartner.

Tillväxten för nya tjänster som ip-tv och turbo-3g har ökat explosionsartat den senaste tiden. Men bakom siffrorna finns en desperat kamp hos operatörerna att locka till sig kunder. En kamp som kan innebära stora risker för framtiden menar Katja Ruud, analytiker på Gartner.

Publicerad

Post- och telestyrelsens senaste rapport visar att ip-tv-tjänsterna slagit igenom på allvar på den svenska marknaden. För Telia Soneras del har antalet ip-tv-abonnemang ökat med tolv gånger, jämfört med ett år sedan.

Samtidigt har vi sett ett ökat intresse för turbo-3g-tjänster. Operatören 3, Telia Sonera, Tele2 och Telenor försöker överträffa varandra med högre hastigheter och lockande erbjudanden.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här