Stockholms lokaltrafik får största Tetranätet

2003-09-30 23:00  
Motorola bygger åt SL

I mars börjar Storstockholms Lokaltrafik, SL att bygga ett Tetranät som kommer att bli Sveriges hittills största. Nätet ersätter SLs fyra nuvarande radiosystem och installeras i SLs 2 000 bussar. Det kommer även att kunna fungera tillsammans med ett eventuellt Tetranät för blåljusmyndigheterna.

Om ett och ett halvt år är SLs Tetranät färdigbyggt och täcker då i princip hela Stockholms län. Nätet blir betydligt större än de två andra Tetranät som finns i Sverige - Göteborgstrafikens som är under uppbyggnad, samt ett litet nät som tillhör Stockholms Stads fiberoperatör Stokab.

Samtidigt planerar regeringen ett nationellt nödradionät som troligen kommer att byggas med Tetrateknik. SL har fört diskussioner med

Rakel, statens utredningsgrupp för nödradionätet, kring alternativet att få använda det nätet i stället för att bygga ett eget.

- Eftersom vi inte är en så kallad blåljusmyndighet så var det inte möjligt. Däremot kommer näten med stor sannolikhet att kunna kopplas ihop så att de kan använda vårt nät om de till exempel går ner i tunnelbanan, säger Henrik Virro, projektledare för SLs Tetrasatsning.

Klarar både röst- och datatrafik
En utbyggnad i tunnelbanan ligger dock längre fram i tiden. Inledningsvis är det SLs 2 000 bussar som ska använda Tetranätet. Främst ska det utnyttjas för trafikupplysning till resenärerna, både på teckenfönster vid hållplatser och inuti bussarna.

Att SL valde just Tetratekniken beror på att den kan hantera både röst och datatrafik. Samtidigt har den funktioner som gruppsamtal, prioritering av trafik samt mycket snabb uppkoppling av samtal, funktioner som till stor del saknas i de allmänna mobilnäten.

- I stället för att skaffa ytterligare ett radiosystem enbart för data kan vi ersätta de fyra radiosystem vi har i dag med ett enda. Det sänker våra kostnader väldigt mycket. Vi såg också fördelar med att Tetra är en standard, säger Henrik Virro.

Till skillnad från det Tetranät som Göteborgstrafiken köpt klarar SLs nät dessutom datatrafik med internetstandarden ip.

Motorola vann upphandlingen
SL fick i sin upphandling anbud från tre Tetra-leverantörer samt från några leverantörer av annan teknik som till exempel Mobitex.

Till slut föll valet på Motorola. Beloppen för de enskilda delarna i upphandlingen är hemliga, men totalt ligger budgeten för hela systemet med nät, basstationer, växlar, terminaler och nya fordonsdatorer på 68,5 miljoner kronor.

För att minska sina egna kostnader undersöker SL nu om till exempel färdtjänsten, parkeringsvakter eller andra grupper kan vara intresserade av att vara med i det nya nätet.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt