Digitalisering

Statlig 112-myndighet bör ta över larmtjänsten

Ansvaret för larmtjänsten bör ligga hos en statlig myndighet och bygga på en ny teknisk plattform, menar utredare i dag.

Publicerad

Antalet larmnummer ökar, nya privata aktörer kliver in och tar över uppdrag inom larmtjänstens område, samtidigt som många inblandade aktörer använder sig av olika tekniska sambands- och kommunikationssystem.

För att komma till rätta med splittringen och säkerställa att enskilda verkligen får hjälp i en nödsituation föreslår Marie Hafström, tidigare generaldirektör i försvarsmyndigheten, i dag att staten ska ta ett ökat ansvar och skapa en ny statlig 112-myndighet. Syftet är att skapa en stabil verksamhet som inte grundar sig på kortsiktiga, kommersiella villkor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här