Digitalisering

Spotifys oro: Två miljoner användare blockerar annonserna

Foto: Alamy

Två miljoner användare av Spotifys gratistjänst blockerar annonserna som dyker upp i den, utan att betala.

I sitt prospekt inför den kommande börsnoteringen i New York belyste Spotify problemet i att det finns de som försöker kringgå betalningen och ge ännu fler tillgång till företagets premiumtjänst gratis.

De två miljoner användarna som kringgår annonserna har räknats in i Spotifys tidigare nyckeltal. Det finns därför en risk att vissa siffror i prospektet har överskattats, enligt företaget.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här