Spotify växer så det knakar – höjer nu priset

2021-02-03 13:50  
Musiktjänsten Spotify, med grundaren och vd:n Daniel Ek, redovisar bokslut för 2020. Arkivbild

Spotify redovisar ett oväntat stort lyft för intäkterna i fjärde kvartalet 2020, som i veckan slog till med den andra prishöjningen på kort tid i Sverige. Och antalet så kallade premiumabonnenter ökar oväntat mycket till 155 miljoner, visar ett bokslut från musiktjänsten.

(Texten är uppdaterad)

Antalet premiumabonnenter ökade med 24 procent jämfört med ett år tidigare och antalet, 155 miljoner, kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på 153 miljoner premiumabonnenter.

Totalt lyfte antalet användare av Spotify med hela 27 procent under 2020, till 345 miljoner användare.

Omsättningen steg 17 procent till 2,17 miljarder euro i fjärde kvartalet, upp från 1,86 miljarder euro ett år tidigare.

Analytiker hade i snitt räknat med en intäktsökning till 2,15 miljarder enligt en sammanställning av prognoser.

Resultatet blev en förlust på 66 cent per aktie.

Spotify lanserar i Sydkorea

Bokslutet för 2020 kom vid lunchtid på onsdagen. Inför det har Spotify, med medgrundaren och vd:n Daniel Ek, skapat nya rubriker på affärssidorna med en lansering av musiktjänsten i Sydkorea.

Läs mer: Nej, internet är inte en större miljöbov än flyget

”Vi vill alltid vara där lyssnarna och artisterna finns, och Sydkorea har gott om både och”, skriver Alex Norström, finanschef på Spotify, i en kommentar.

Sydkorea blir Spotifys 93:e marknad i världen och där ställs Spotify öga mot öga med framgångsrika sydkoreanska konkurrenter som Melon, Genie och FLO, som sedan en tid lever på framgångsvågen för så kallad K-pop runt om i världen – en typisk sydkoreansk populärmusikgenre med världskända dragplåster som BTS och Blackpink.

Sydkorea är vid Spotifys ankomst världens sjätte största musikmarknad och erkänt svårpenetrerad. Apple Music har sedan 2016 försökt etablera sig i landet, men än så länge utan större framgång.

Höjda priser

Spotify har inför bokslutet även passat på att höja priserna på den svenska marknaden för andra gången på kort tid. Detta kan ses som ett första steg mot prishöjningar på andra mogna marknader.

Priset för ett premiumabonnemang höjs med tio kronor till 109 kronor per månad. Samtidigt lyfter Spotify priset för ett familjeabonnemang från 169 till 189 kronor, medan priset på det så kallade duo-abonnemanget höjs med tio kronor till 149 kronor per månad.

Läs mer: Apple börjar ta mindre betalt av små apputvecklare

Även studentabonnemangets pris höjs med 20 kronor till 65 kronor per månad.

”Det betyder att vi kan fortsätta att förnya och investera för att ge dig den bästa upplevelsen”, skriver Spotify.

Den största konkurrenten Apple Musics priser ligger på 99 kronor per månaden för ett individuellt abonnemang i Sverige. Familjepaketet hos Apple kostar 149 kronor per månad.

Framgångssagan Spotify lanserades av grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon hösten 2008. Bolagets aktie är sedan 2018 noterad på New York-börsen.

Joakim Goksör/TT

Mer om: Spotify Daniel Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt