Digitalisering

Spotify samarbetar med kaféjätte

Foto: Spotify

Vad sägs om en spellista till din frappuccino? Svenska musiktjänsten Spotify inleder ett samarbete med amerikanska kaféjätten Starbucks.

Kafékunder ska kunna få spellistor av Spotify samtidigt som Starbucks marknadsför musiktjänsten i sina 7 000 butiker över hela USA, samt i sin app som når 16 miljoner amerikaner, skriver New York Times.

Starbucks sålde tidigare album i sina kaféer och var därmed en maktfaktor i musikbranschen, men för två månader sedan slutade kaffekedjan med fysiska cd-skivor och går nu alltså över till spellistor. Samarbetet anses vara strategiskt viktigt för Spotify i kampen mot rivalen Apple som förväntas starta en konkurrerande strömningstjänst i år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här