Spotify samarbetar med kaféjätte

2015-05-19 09:43  
Foto: Spotify

Vad sägs om en spellista till din frappuccino? Svenska musiktjänsten Spotify inleder ett samarbete med amerikanska kaféjätten Starbucks.

Kafékunder ska kunna få spellistor av Spotify samtidigt som Starbucks marknadsför musiktjänsten i sina 7 000 butiker över hela USA, samt i sin app som når 16 miljoner amerikaner, skriver New York Times.

Starbucks sålde tidigare album i sina kaféer och var därmed en maktfaktor i musikbranschen, men för två månader sedan slutade kaffekedjan med fysiska cd-skivor och går nu alltså över till spellistor. Samarbetet anses vara strategiskt viktigt för Spotify i kampen mot rivalen Apple som förväntas starta en konkurrerande strömningstjänst i år.

Tanken är att Starbucks kunder ska kunna få en spellista med den musik som spelas på kaféerna.

– Vi gör verkligen baristan till DJ nu, säger Spotifys vd Daniel Ek till tidningen.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt