Digitalisering

Spotify lanserar sin musiktjänst i Sydafrika

Spotifys grundare och vd Daniel Ek. Foto: Janerik Henriksson / TT

Spotify siktar på att lansera sin musiktjänst i Sydafrika, vilket blir bolagets första erbjudande på den afrikanska kontinenten.

Det svenska bolaget Spotify, på väg att noteras på New York-börsen, finns inför lanseringen i ett 60-tal länder och är världens största musiktjänst på internet.

Sydafrika har med bättre infrastruktur för nätuppkoppling och en snabb utveckling på kreditmarknaden inför lanseringen lockat till sig flera konkurrenter till Spotify. Landets marknad för strömningstjänster på nätet domineras för närvarande av bolag som Apple Music, Google Play, Deezer och Simfy Africa.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här