Spotify gick med oväntad vinst – fler betalande medlemmar

2022-02-03 07:14  
Foto: Unsplash

Spotify har nu 180 miljoner betalande medlemmar – en ökning med 16 procent på helåret, visar företagets kvartalsrapport. Samtidigt steg intäkterna till 2 689 miljoner euro, motsvarande 28 miljarder kronor.

Resultatet innebär att 2021 blev det första året när Spotify gick med vinst – men aktien har trots det fallit kraftigt i efterhandeln.

Johan Nilke, analytiker på Lannebo fonder, säger att resultatet för det fjärde kvartalet översteg analytikernas förväntningar men att aktien straffas av att Spotify samtidigt skriver att det första kvartalet för 2022 kan bli svagare än väntat.

– Det såg bra ut för det fjärde kvartalet 2021, där kom de faktiskt in bättre än väntat och inga konstigheter. Men problemet är att man inte riktigt möter förväntningarna för första kvartalet 2022. Sedan tror jag också att i den här marknaden räcker det inte riktigt med att komma i linje med förväntningarna, utan det måste också slå ordentligt, säger Johan Nilke till TT.

"Spotify i tillväxtfas"

Han tror inte att investerarna är överdrivet intresserade av faktumet att Spotify gick med vinst under förra året.

– Det är inte det som investerarna fokuserar mest på just nu. Spotify befinner sig i en tillväxtfas där man ska öka antalet betalande användare, det är nästan viktigare för investerare än om företaget går med vinst, säger Nilke.

Tomas Otterbeck, analyschef på investeringsbanken Redeye, tror att investerarna kan ha dragit öronen åt sig av att Spotify inte gav en prognos för helåret 2022 i kvartalsrapporten.

”Detta kan ofta ses som ett tecken på osäkerhet från ledningen vart bolaget är på väg på tolv månaders sikt. Det skapar såklart en oro för att tillväxten kan tänkas börja mattas av”, säger Otterbeck i en skriftlig kommentar till TT.

Joe Rogan – kontroversiell poddare

Det har varit röriga veckor för Spotify. När bolaget nu kommit med sin rapport för det fjärde kvartalet är det i samma veva som hashtaggen "cancelspotify" har trendat på Twitter och artister som Neil Young och Joni Mitchell har tagit bort sin musik från strömningstjänsten.

Kritiken har främst handlat om att Joe Rogan i sin podd i slutet av december släppte ett tre timmar långt avsnitt med den kontroversiella läkaren och vaccinmotståndaren Robert Malone, som stängts av från Twitter efter att ha brutit mot plattformens regler om desinformation kring covid-19.

Avsnittet har fått 270 forskare, läkare och sjuksköterskor att gå samman i ett upprop där de kallar podden för "en av världens mest inflytelserika källor till skadlig information om vaccin och pandemin".

– Spotify har blivit en väldigt tung spelare och Joe Rogan är en av världens största poddare. Det är klart att det får stor påverkan vad som sägs på deras plattformar, säger Johan Nilke.

Störst för poddar i USA

Inför Spotifys rapporter är antalet betalande användare alltid ett nyckeltal som analytiker och investerare tittar på. Det är bolagets stora kassako. Men i takt med att poddaffären vuxit har även annonsintäkterna blivit allt viktigare.

I oktober meddelade bolagets vd Daniel Ek att Spotify blivit “den största plattformen för podcastkonsumtion i USA”. Något som Joe Rogan bidragit till.

Även om fjärde kvartalets siffror inte påverkats av den senaste veckans turbulens kommer många att vilja veta hur plattformen ska hantera innehåll framöver. En fråga som aktualiserats sedan Spotify köpte de exklusiva rättigheterna till "The Joe Rogan experience" 2020.

– När Spotify köpte över Joe Rogan satte bolaget sig i en ny position. Hade de inte knutit honom så starkt till sig hade det varit lättare att säga att de bara är en plattform som tillhandahåller möjligheter för folk att nå ut. Nu måste de ta tag i det, säger Johan Nilke.

Inte bara negativt

Hur många användare som faktiskt avslutat sina abonnemang på grund av kritiken är svårt att uppskatta. Även om amerikanska techsajten Mashable dragit sitt strå till stacken, genom att utförligt beskriva hur man går tillväga för att säga upp sitt premium-konto, tror Nilke att det främst kommer att märkas i marginalen.

– Det går att jämföra med Facebook. Bolaget har fått mycket kritik från politiker och alla möjliga. Det har uppmanats till bojkott. Men trots det har bolaget tickat på. Har du en stark tjänst så stannar användarna kvar, säger han.

Sedan Neil Young gick ut med sin kritik har Spotify offentliggjort sin innehållsstrategi och bland annat meddelat att bolaget kommer att lägga ut länkar med information om covid-19 där det är aktuellt, samtidigt som Joe Rogan har bett om ursäkt.

Enligt Johan Nilke behöver uppståndelsen inte enbart vara negativ för Spotify.

– Det kan bli så att publiciteten kring Joe Rogan ökar medvetenheten om Spotifys podderbjudande, som ändå är en relativt ny del inom bolaget, säger han.

Mer om: Spotify

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt