Digitalisering

Spelindustrin går som tåget

Det svenska succéspelet har i oktober 2011 sålt i nära fyra miljoner exemplar.
Mojang ha gjort succé med spelet Minecraft. Från vänster: utvecklaren Markus Persson, vd Carl Manneh och utvecklaren Jens Bergensten. Foto: Jörgen Appelgren
MInecraft i modellform. Foto: Jörgen Appelgren
Barn får bygga och lösa uppgifter tillsammans i Minecraft. Foto: Scanpix
Ungdomar från Fisksätra testar Mina kvarter-versionen av Minecraft. Foto: Johanna Svensson

Svensk spelindustri växer som aldrig förr. Under 2010 slog branschen nytt omsättningsrekord.Men problemet med dubbel moms på appar kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen.

Publicerad

Förra året omsatte den svenska spelbranschen 1,2 miljarder kronor. Det var mer än något år tidigare. Och de drygt 100 företagen i en fortfarande ung bransch fortsätter att gå som tåget, enligt Per Strömbäck, talesperson för organisationen Dataspelsbranschen.

– Det växer så det knakar på alla håll och kanter. Nästan alla företag anställer, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här