Digitalisering

”Speldjävulen kan ta överhanden”

Kadetter på Försvarshögskolan spelar Simple Surface Warfare Model, ett marint spel för sjökrig. Foto: Försvarshögskolan
Anders Frank. Foto: Hans Sandström

Datorspel ger möjlighet till en verklighetstrogen träning – men nackdelen är att speldjävulen kan ta överhanden. Det säger Försvarshögskolans spelsektionschef.

Publicerad

Försvarshögskolan har länge använt datorspel för att träna taktik och strategi. I dagsläget är två egenutvecklade spel i bruk, ett för luftkrig och ett för sjöfartskrig.

-Spelen har egentligen ingen större skillnad mot de strategispel som finns på den kommersiella marknaden, det gäller att skjuta fienden först. Men de är inte putsade och förfinade som kommersiella spel, säger Anders Frank, chef för spelsektionen på Försvarshögskolan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här