Sony Ericsson-chefens hårda dom

2008-09-29 13:57  
Dick Komiyama (foto Helen Ahlbom)

Sony Ericssons chef Dick Komiyama är överraskande hård i sin dom över hur företaget sköttes innan han tog över.

Dick Komiyama tog över som chef för Sony Ericsson efter Miles Flint den 1 november förra året.

Nu, snart ett år senare, är Komiyama överraskande hård när han inför media ger sin syn på hur bolaget sköttes innan han tog över ledningen.

Efter vårens vinstvarningar är det inte förvånande att han tvingats förändra delar av verksamheten och effektivisera den. Det som överraskar är att hans raka besked till media.

Av hans uttalande kan man dra följande slutsatser:

• Tidigare jobbade Sony Ericssons anställda åt olika håll

• Förra produktledningen fick inte ut nya produkter snabbt nog

• Etableringen av Sony Ericsson i Kina, Indien och Indonesien gick för långsamt, vilket skadat bolaget.

• Kunskapen om operatörerna och produkterna fanns, men inte engagemanget på de tre marknaderna.

• Tidigare utnyttjades inte moderbolaget Sonys nätverk av lokala återförsäljare.

De fem slutsatserna är hämtade från den intervju som Sony Ericssons informationschef Aldo Liguori gjorde med sin chef under ett framträdande inför pressen i Lund häromdagen.

På frågan om vart Sony Ericsson nu är på väg, svarade Komiyama bland annat:

- Mitt i ett allvarligt oväder gäller det att känna sina styrkor. Och vi har snabbt organiserat oss för att bli mer konkurrenskraftiga och effektiva.

- Det viktigaste vi gjort är att sätta ihop folk till ett lag, så att de jobbar åt samma håll, i stället för åt olika.

- Produktutvecklingen har också fått ett nytt ledarskap för att korta ledtiderna. Det kommer att innebära en revolution för Sony Ericssons framtida tillväxt.

På frågan om vad Sony Ericsson gör på de stora tilläxtmarknaderna Kina och Indien svarar han:

- Volymerna ökar i Kina, Indien och Indonesien. Men vi håller fortfarande på att bygga upp vår verksamhet på de marknaderna, och det har hämmat vår tillväxt.

- Vi har tillräcklig kunskap om operatörer och produkter. Allt vi nu behöver där är engagemang.

- Ju bredare vår produktportfölj blir, desto viktigare är vårt samarbete med de globala operatörerna, som vi har via Ericsson. Men vi behöver också dra nytta av Sonys utmärkta nätverk av lokala återförsäljare.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt