Sociala medier används i terroristjakten

2015-11-16 12:23  
Människor hedrar offren för terrordåden utanför restaurangen Carillon. Foto: Frank Augstein

Nättjänster används både i hjälparbetet och i jakten på gärningsmännen.

Franska polisen använder sig av bland annat Twitter för att sprida information om en av de huvudmisstänkta, brodern till en av de sju självmordsbombarna. De har lagt ut ett signalement och instruktioner för hur den som stöter på honom ska agera. Det skriver Time.

Nättjänster bidrog också till hjälparbetet.Techchrunch går igenom hur onlinetjänster som bland andra Airbnb och Facebook bidrog genom att underlätta för människor som var fast i Paris hitta sovplats och låta Parisbor underrätta sina kontakter om att de var i säkerhet. Google och Skype erbjöd kostnadsfria telefonsamtal för de som var i området och taxitjänsten Uber stängde av funktionen som höjer priset på resor när efterfrågan stiger.

Tekniken kan också ställa till problem med ryktesspridning. Som i fallet med en kanadensisk medborgare, någon photoshoppade hans spegelselfie med sin surfplatta till en bild av honom med ett bombbälte. Flera medier plockade upp bilden och pekade felaktigt ut mannen som terrorist. Mashable rapporterar.

 

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt