Snart kan Googles ai-assistent hyra bil åt dig

2019-05-08 14:10  
Googles vd Sundar Pichai under årets upplaga av sökjättens utvecklarkonferens I/O. Foto: Press

För ett år sedan förbluffades många av hur människolik Googles röstrobot ”Duplex” var. Nu har systemet gjorts ännu smartare – och ska kunna användas på webben.

”Hej, jag ringer för att boka en klipptid åt en klient ...”.

Konversationen var kort, men fick enorm uppmärksamhet under fjolårets upplaga av Googles utvecklarkonferens I/O. Tekniken som visades i maj 2018 var Duplex, som kan beskrivas som en röstrobot som Google har byggt in i sin digitala assistent.

Under demonstrationen användes Duplex för att boka klipptid hos en frisörsalong samt bord på en restaurang. Konversationen mellan robot och människa kändes stundtals kusligt naturlig. Att röstroboten använde svarsord som ”ahhh” och ”ummm” mitt i meningar förstärkte känslan av samtalet hölls mellan två verkliga personer.

Assistenten kan ”prata” med andra chat-botar

Tack vare framsteg inom maskininlärning och språkteknik (på engelska natural language processing, nlp) har Google nu lyckats finslipa Duplex-tekniken.

Läs mer: Nu blir Googles röstassistent tio gånger snabbare

Detta demonstrerades på tisdagen när årets av upplaga av Google I/O drog igång. Den största nyheten är att Duplex-tekniken ska integreras med webben. Detta är ett viktigt steg framåt för Google. Den första varianten av Duplex var nämligen endast inbyggt i den mobila versionen av sökjättens digitala hjälpreda Google Assistant.

Utöver klivet in på webben har Duplex-tekniken även gjorts smartare. Förutom att boka klipptid åt dig kan Duplex numera även hantera både formulärifyllning och konversationer med andra chat-tjänster.

Det betyder att systemet kan hyra en bil åt dig genom att automatiskt fylla i namn, adress och annan information i ett webbformulär. Duplex får också möjlighet att "konversera" med en annan chatbot för att boka biobiljetter åt dig.

När Duplex används för att göra en bokning åt dig, kollar Google Assistant samtidigt att detta inte krockar med andra möten i din Google-kalender. Om den digitala hjälpredan inte lyckas genomföra uppgiften kan systemet via en chat-ruta försöka redogöra för dig varför bokningen inte gick igenom – exempelvis för att restaurangen redan var fullbokad.

Google: Vi ska lyssna på feedback innan tekniken släpps

Klivet till webben innebär att Google kommer att kunna samla in mer användardata kopplad till Duplex, vilket är ytterst viktigt i den fortsatta utvecklingen av tekniken.

Duplex är dock än så länge dock tillgängligt för Google-användare i USA. Den uppdaterade versionen av Duplex som visade upp på Google I/O ska dessutom ses som en ”tidig förhandsversion” av tjänsten, sa Googles vd Sundar Pichai på tisdagen.

Läs mer: Här är Googles billiga Pixel-telefon

Exakt när webbversionen av tekniken ska lanseras är okänt.

-Vi kommer att lägga stor vikt vid den feedback som nu ska samlas in från användare och affärsidkare. Fler detaljer (om Duplex, reds anmärk.) ska presenteras senare i år, sa Sundar Pichai.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt