Digitalisering

Snart kan en robot avgöra ditt vårdbehov på 1177 Vårdguiden

Foto: Isabell Höjman / TT

I framtiden kan man få hjälp av en robot när man kontaktar 1177 Vårdguiden.

Förslaget från det offentligägda bolaget Inera ska inte bara avlasta den flitigt använda rådgivningstjänsten utan även vägleda patienter så att de slipper sitta i telefonkö eller uppsöka akuten i onödan.

Tanken är att man via mobilen eller datorn ska kunna knappa in sina symptom i ett självbedömningsverktyg som sedan ger råd för egenvård eller hjälper den sjuke att komma i kontakt med en sjuksköterska eller läkare via chatt, video- eller telefonsamtal.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här