SMS-biljett räddar<br></br>från chockhöjning

2007-01-26 16:24  
SMS-biljett på SL från och med måndag den 29 januari.

På måndag den 29 januari chockhöjer Storstockholms Lokaltrafik SL biljettpriset för den som köper biljetten på bussen eller i tunnelbanespärren till 40 kronor. Men det kommer att finnas en räddningsplanka - en "sms-biljett" för 26 kronor.

Senare i vår kommer en ny lag att göra det omöjligt att köpa färdbiljetten direkt av chaufförerna och SL vill redan nu vänja sina passagerare vid att förköpa sina biljetter genom att chockhöja priset för biljetter som "köps direkt i trafiken", som SL:s presschef Björn Holmberg uttrycker det.

Därför höjs priset från 20 till 40 kronor nu på måndag för biljetter som köps hos spärrvakten eller busschauffören.

Förköpsbiljetter kostar dock fortfarande 20 kronor om de köps en och en eller 18 kronor om de köps i tiohäften.

Sms-biljett giltig i 75 minuter
För att inte göra kunderna fullständigt förtvivlade över chockhöjningen införs redan på måndag ett system med betalning över mobiltelefonen. Genom att ringa till nummer 72150 kan man köpa en "sms-biljett" som är giltig i 75 minuter.

Kostnaden 26 kronor för fullt pris och 16 kronor för reducerat pris (barn, ungdomar och pensionärer) debiteras kundernas egna mobilräkningar.

Ännu inte med Telenor eller 3
Det är dyrare än förköpsbiljetter men SL motiverar det bland annat med att mobiloperatören ska ha sin del av kakan, exakt hur mycket vill dock inte Björn Holmberg avslöja.

- Vi hade tänkt införa sms-biljetter ändå, men nu har samordnat det med prishöjningen. I Örebro har regiontrafiken infört sms-biljetter, liksom stadstrafiken i Helsingfors i Finland, säger Björn Holmberg.

Än så länge är det bara Telia och Tele2 som är med i sms-projektet, liksom Telias lågprisbolag Halebop. Telenor och 3 uppger inte ha hunnit med till premiärdagen på den 29 januari.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt