Smarta mobiler bromsar in i Kina

2015-05-11 10:13  
Apples Iphone sålde mest i Kina under första kvartalet 2015. Foto: Apple

För första gången på sex år minskar försäljningen av smarta mobiler i Kina. Utmaningen är nu att få användare att byta upp sig.

Med 99 miljoner sålda smarta mobiler under första kvartalet 2015 såg den kinesiska marknaden en försäljningsminskning med fyra procent jämfört med motsvarande period året innan. I förhållande till föregående kvartal var minskningen åtta procent. Det uppger analysföretaget IDC.

IDC påpekar att Kina ofta betraktas som en framväxande marknad, men att det i själva verket är smarta mobiler som säljs mest, liksom i länder som USA, Storbritannien, Australien och Japan.

"Precis som på dessa marknader är nyckeln till fortsatt tillväxt att övertyga både befintliga användare av smarta mobiler och användare av enklare mobiler, att uppgradera till nya smarta mobiler", kommenterar Kitty Fok, ansvarig chef för IDC i Kina.

Apple låg i topp med 14,5 miljoner sålda mobiler, tätt följt av Xiaomi och med Huawei på tredje plats. IDC påpekar dock att marknaden svänger snabbt, och att både Samsung och Lenovo, som nu ligger på fjärde och femte plats, låg i topp under åtminstone ett kvartal var under 2014.

Bland de strategier som IDC noterar finns satsning på flera varumärken, högre prissegment, nya försäljningskanaler och expansion till Indien och länder i Sydostasien.

Mats Lewan

Mer om: Smarta mobiler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt