Digitalisering

Smart spel stäms för bedräglig marknadsföring

Foto: Pixabay

Spelet skulle göra användarna smartare och ge dem bättre minne. Nu tvingas Lumosity betala skadestånd för falsk marknadsföring.

Publicerad

Spelet Lumosity säger sig kunna förbättra användarnas kognitiva färdigheter. I sin reklam säger företaget att spelet kan förbättra resultaten i skolan eller på jobbet, och att de kan minska risken för allvarliga hälsoproblem som demens och Alzheimers.

Nu tvingas företaget betala ett skadestånd på två miljoner dollar för missledande reklam eftersom effekterna inte går att bevisa vetenskapligt, skriver cbs news.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här