Små spel blir stor marknad i Sverige

2008-02-19 23:00  

Små spel - stora pengar. Nu startas flera spelportaler för den skandinaviska publiken. Förlaga är den amerikanska spelbranschen med miljarder nedladdningar.

Billiga att utveckla, enkla att lära och förstå, ofta gratis att ladda ner som demoversion och spelbara på allt från ipodar, hemdatorer och mobiltelefoner - "casualspel" är namnet på en blomstrande del av spelindstrin.

Enbart amerikanska företaget Pop Cap har med sina 30 titlar levererat en miljard nedladdningar under sina sju år på marknaden. Och fler vill vara med.

Svenska Legendo är en av många mindre utvecklare som ser det som ett alternativ till spel för pc och konsolerna PS3 och Xbox 360 - mångmiljonprojekt som inte alltid är så lönsamma.

- Den affärsmodellen är trasig. De omsätter massor av miljoner, men tjänar lite. Det måste vara bättre att göra tvärtom, säger Björn Larsson, vd på Legendo.

Björn Larsson och Lars Hagelin, medgrundare och tidigare vd på Starbreeze studios, startar nu Contentgarden, ett företag som ska förmedla egna och andras spel genom spelportaler på den nordiska marknaden.

Den första är Trollpop.com som riktar sig mot en yngre publik, sedan kommer systersajter med olika demografisk inriktning.

Konceptet är enkelt: gratis att testa en speltrejler, därefter relativt billigt att köpa som fullängdsspel.

Betalningsgraden är extremt låg, om man får 2 procent av kunderna att ta steget från demo till köp anses det vara bäst i branschen. Men med tanke på volymerna har ett enskilt spel potential att bli guld värt.

Unika spel är ingen förutsättning för att lyckas. Tvärtom kan två konkurrerande spelsajter vara distributörer av varandras produkter.

Huvudsaken är att spelen når ut till maximalt antal användare.

- Just nu håller vi på att förhandla med Alawar som är en rysk variant av Pop Cap, och Bigfishgames, en annan stor aktör i USA, säger Björn Larsson.

Legendo har även ett eget ess i rockärmen - ännu inte offentliggjorda spelet Spooky Spirits till pc.

Förutom på Trollpop väntar en bred lansering via portaler som reflexivel.com, iwin.com och nämnda Alawar.com.

- Vi mjuklanserar Trollpop.com med ungefär tio spel i mars bara för att se vilken trafikkapacitet som går åt, säger Björn Larsson.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt