Slängde ihop ett Oculus Rift av surfplatta och plast

2014-06-25 09:11  
Robert Malmström, grundare och vd för Univisual Technologies, såg ett hot i den digitala masken Oculus Rift. Därför utvecklade han Binopad som låter användaren se sig omkring i 3d-miljöer på egen hand. Foto: Jörgen Appelgren

Nyligen betalade Facebook 13 miljarder kronor för den digitala masken Oculus Rift som tagit tre år att utveckla. På tre månader slängde ett svenskt företag ihop samma sak av en surfplatta, en bit plast och två linser.

Den digitala masken Oculus Rift har länge varit ett hett samtalsämne i it- och spelvärlden. Den har två skärmar som tillsammans ger en stereobild av en virtuell värld.

Med hjälp av sensorer vrids bilden när huvudet rör sig, så att användaren får en upplevelse av att se sig omkring i den virtuella världen. Detta lockade Facebook som köpte Oculus för 13 miljarder kronor i mars i år.

– Oculus har möjlighet att skapa den mest sociala plattformen någonsin, och förändra sättet på vilket vi arbetar, spelar och kommunicerar, sade Facebooks vd Mark Zuckerberg då i ett uttalande.

Robert Malmström, grundare och vd för Univisual Technologies, såg däremot Oculus Rift som ett hot. Hans företag arbetar med simulatorer och säljer en programvara för bildkorrigering som gör att bilden från simulatorprogram kan projiceras på krökta skärmar utan att bli förvrängd.

Han insåg att Oculus Rift skulle kunna användas i stället för skärmar i många simulatorer och började därför undersöka om han kunde bygga en liknande produkt. Det verkade svårt. Bara att köpa små högupplösta skärmar var omöjligt, om man inte hette Apple eller Samsung. Till det kom utveckling av elektronik och integrering av sensorer.

Så trillade polletten ned. En vanlig surfplatta har en skärm med tillräcklig upplösning, och inbyggda sensorer – gyron, accelerometer, gps och kompass. Det han behövde göra var en app som visade två bilder, en för vartdera ögat, och en stomme med två linser som man kunde titta genom. Bilderna behövde också korrigeras för att inte se förvrängda ut genom linserna, men det var precis vad Robert Malmström var expert på.

Utvecklingen tog tre månader, och nu är första kunden på gång – en mäklarfirma som behöver visa planerade lägenheter för hundratals köpare.

I dag görs sådana visningar på dyra datorer med ännu dyrare programvara. Den svenska masken, som kallas Binopad, kostar mycket mindre och låter dess­utom användaren se sig omkring på egen hand. Med gps-mottagaren går det även att låta bilden av exempelvis fastigheter i en omgivande miljö styras av var användaren står i verkligheten.

Och när det är dags för en ny ­version av masken krävs ingen ­kostsam produktutveckling – det räcker att byta till surfplattor med ­högre upplösning och bättre prestanda i takt med att de lanseras.

– Svagheten är att den är ganska lätt att kopiera. Därför är affärsmodellen inte att sälja Binopad, utan att ta betalt per timme för att optimera tunga 3d-miljöer från exempelvis arkitektkontor så att de visas effektivt i Binopad, säger Robert Malmström.

I nuvarande utförande når Binopad inte riktigt upp till den tekniska prestandan hos Oculus Rift där sensorer, elektronik och skärmar är direkt integrerade och optimerade för maskens funktion.

Robert Malmström bedömer att upplösningen är densamma som i den andra generationen av Oculus Rift som skickats till utvecklare, och att tidsfördröjningen från att huvudet vrids till att bilden flyttar sig motsvarar den i första generationen av Oculus Rift – omkring 20 millisekunder, vilket lätt orsakar illamående efter en stunds användning (se vårt snabbtest här).

Binopad är till skillnad från Oculus Rift inte avsedd att spännas fast på huvudet utan tänkt att hållas som en kikare vid tillfälliga demonstrationer. Och medan Oculus Rift är kopplad med sladd till en dator är Binopad allt-i-ett, utan tangentbord och utan sladdar som trasslar när man vrider på huvudet.

 

Robert Malmströms son, två år, provar Binopad:

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/Slo-43t4Xlg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Och här visas Binopad upp på den svenska datorestivalen Dreamhack:

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/g187aJicMlA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Binopad

  • Tittmask för upplevelse av virtuella världar i 3d.
  • Upplösning: 1 920 × 1 200 pixlar, minus marginaler, uppdelat på två ögon.

Univisual Technologies

Gör: Utvecklar programvara för korrigering av rörlig bild så att den projiceras utan förvrängning på krökta skärmar.

Grundat: 2009.

Ort: Stockholm.

Grundare: Robert Malmström, Atle Berge, Börre Mortensen och Olav Sandnes.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt