Skonsam hjälm räddar skallen på mc-förare

2005-09-06 23:00  
Glidskiktet räddar skallen


Mamma, du ska helst inte läsa det här. Men även jag har några gånger haft markkänning. Lösgrus, isfläckar och oskicklighet, du vet. Hursomhelst så ligger man där. Plastdelar på motorcykeln krasar, skinnstället slits och hjälmen studsar mot asfalten. Man inser hur oskyddad man är och funderar på att sälja hojen och köpa bil.

Man blir inte gladare av statistiken. Förra året omkom 57 motorcyklister i Sverige. Under 90-

talet fick 500 personer om året huvudskador efter motorcykelolyckor, och det ledde till 5 000 vårddagar varje år.

Pappa körde med keps

Du och pappa vurpade aldrig på pappas gamla NV (vad jag vet), och tur var väl det. Pappa körde med keps och så fanns det nån flygarhuva i skinn för den som satt bakpå. Jag har ju alltid använt integralhjälm sen en av Taggens polare gick med hakan före mot kofångaren på en Opel. Men inte ens hjälm hjälper alltid. Hälften av de 57 dog av skallskador, trots att de använt hjälm.

- De flesta moderna hjälmar är bra, men skyddar mindre effektivt mot rotationsvåld, alltså sneda slag. Och det är den typen av skador som är vanligast vid motorcykelolyckor, säger Magnus Aare, forskare på KTHs avdelning för neuronik.

För att bygga en bättre hjälm har KTH-forskarna utvecklat en datormodell för simulering av skallskador och en unik testrigg, där hjälmar får krascha mot en rörlig vägbana.

- Våra tester visar att det är rotationsvåldet som ger de svåra skadorna på hjärnan, som gör att vävnaden töjs ut och slits av, säger Magnus Aare. Ett snett islag ger sex gånger större påkänningar i hjärnan än ett rakt.

Resultatet av testerna blev en hjälm med ett glidskikt mellan skalet och fodret. Hjälmen kallas Mips, som står för Multidirectional Impact Protection System.

Skadorna skulle kunna bli lindrigare

- Det här fungerar, säger Peter Halldin och visar en tillknycklad prototyp med pilar och siffror för islagshastigheter och riktning. Mips-hjälmen

sänker rotationshastigheten så att töjningar i hjärnvävnaden minskar med 30 procent. Upp till två tredjedelar av skallskadorna skulle bli lindrigare med vår hjälm.

Ja mamma, så här långt är allt väl. KTH-forskarna har startat ett bolag kring Mips-hjälmen, och Länsförsäkringar har gått in med kapital. Men tyvärr. Du kan inte köpa den i julklapp i år heller.

Ingen mc-hjälmtillverkare har nappat.

- Problemet har framförallt varit kostnaden, säger Peter Halldin. Vår första version kostade 200 kr mer att tillverka än en konventionell mc-hjälm. Nu har vi vidareutvecklat och produktionsanpassat konstruktionen så att den är prismässigt konkurrenskraftig.

Det blev en ridhjälm i stället

I väntan på mc-marknaden har KTH-forskarna utvecklat en ridhjälm med Mips-systemet.

- Ridolyckor ger liknande skador som mc-olyckor, säger Peter Halldin. Det finns 500 000 ryttare i Sverige. Varje år skadar 400 människor huvudet i ridolyckor, det leder till 1 000 vårddagar på sjukhus.

Nu talar det mesta för att Mips-tekniken når ridmarknaden först. Om allt går enligt planerna så kan ridhjälmen vara på marknaden redan nästa år. Men nej mamma, tänk inte ens tanken. Du vet att jag är allergisk mot hästar.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt