Digitalisering

- Skivbolagen tjänar mer på Spotify än på cd-skivor

Skivindustrin tjänar mer på Spotify än de gör på cd-skivor eller Itunes. Det säger Daniel Ek, vd för Spotify, den svenskutvecklade musiktjänsten som fått två miljoner användare sedan starten i oktober 2008.

Publicerad

Med en nedladdningstjänst som Itunes får skivbolagen bara betalt just när kunderna köper musikfilen. Med Spotify, där låtarna strömmas till lyssnarna varje gång de spelas, kan de få en slant för varje enskild uppspelning. Även jämfört med cd-skivor är Spotify en bättre affär för skivindustrin.

- Folk köper bara en per år, i snitt. För den får branschen kanske 40 kronor efter tillverkning och distribution. Vår distributionskostnad är däremot mycket låg, den bärs nästan helt av användarna, eftersom Spotify använder peer to peer-teknik. Slutsatsen är att vi kan ge mer pengar till skivindustrin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här