Skärmkungar intar instrumentpanelen

2010-04-20 23:00  

(Uppdaterad) Innan året är slut ska teknik från Malmöföretaget TAT finnas på skärmar i amerikanska bilar. Nästa år är det lastbilarnas tur. Efter succén i mobilvärlden tar TAT därmed klivet till bilindustrin.

TATs teknik för grafik finns i några hundra miljoner mobiler. Men det är inte bara telefontillverkarna som vill få ut maximal grafikprestanda av sin hårdvara.

Företagets vd Charlotta Falvin har länge pratat om fordonsindustrin som en ny marknad. Men utvecklingscyklerna är längre än i mobilbranschen och det är först i år som personbilar med teknik från TAT kommer att börja säljas.


- Vilken tillverkare det är får vi inte avslöja än, mer än att det är amerikansk, säger Charlotta Falvin.

Vilket är problemet som ni löser i fordonsindustrin?

- I grund och botten samma som i en mobiltelefon: Att få ut så mycket kräm som möjligt ur processorn och att göra det enkelt att göra förändringar i gränssnittet mellan olika modeller. I en dyrare bil ska gränssnittet kännas mer exklusivt, men det ska inte vara krångligt för tillverkarna att göra anpassningen.

Steget från mobiltelefoner till lastbilar är inte så långt som det kan verka, rent tekniskt. Företagets renderingsmotor - den som bygger upp skärmbilden - och ramverk för att bygga gränssnitt bryr sig inte om vilken plattform som finns under. En stor del av utmaningen finns i stället på affärssidan.

- Det är bland annat viktigt att förklara hur vår teknik kan användas i en bil. Vi måste också lära oss hur branschen fungerar, vilka spelare som är viktiga, hur trenderna ser ut, säger Charlotta Falvin.

I fjol ökade företagets omsättning med 50 procent. Tillväxten sker fortfarande till största delen i mobilsegmentet, och det med sådan fart att Charlotta Falvin ännu inte vill kalla företagets försäljning till fordonsindustrin ens för ett stödben. Men på sikt ser hon stora möjligheter för TAT att växa utanför mobiltelefonerna.

- Allt fler knappar och analoga mätare ersätts med pekskärmar. Och oavsett bransch är man intresserad av att få ut så mycket som möjligt från tekniken. Hemelektronik är ett exempel, en fjärrkontroll med skärm istället för knappar går att göra mycket bättre.



... och snyggar till igenkänning

I samarbete med Malmöföretaget Polar Rose utvecklar TAT verktyget Recognizr – ett mobilprogram som gör användarens ansikte till startpunkt i de sociala nätverken.

Du håller upp mobilen med kameran vänd mot en person. Programmet identifierar vem det är och låter ikoner med länkar till Facebook, Flickr, Twitter och andra sociala nätverk kretsa runt huvudet i bilden.

Så är det tänkt att Recognizr ska fungera när programmet är klart.

Samarbetet mellan TAT, som står för användargränssnitt, och Polar Rose, med stor kompetens inom bild­igenkänning, började med en idé­video på Youtube. Mottagandet blev så bra att de nu har bestämt sig för att förverkliga idén.

Inom kort ska programmet vara klart för mobiler med Android. Andra plattformar kommer eventuellt senare. Recognizr kommer inte säljas direkt till slutanvändare. Företagen kommer i?stället att söka kunder bland telefontillverkare och operatörer.

Programmet är ett exempel på så kallad förstärkt verklighet, där ett informationslager läggs ovanpå mobilkamerans bild.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt