Digitalisering

Skadestånd och kundflykt hotar Tieto

It-leverantören Tieto kan efter de senaste dagarnas datorhaveri krävas på miljonbelopp i skadestånd. Ännu värre kan det bli i framtida upphandlingar - om kunderna väljer andra alternativ.

Publicerad

Flera av Tietos kunder känner fortfarande av bolagets it-haveri. De närmaste dagarna ligger fokus dock på att lösa de akuta problemen för bolagets kunder.

Efter haveriet kommer Tieto få betala ut skadestånd till drabbade kunder, troligen i miljonklassen. Alexandra Kärnlund, presskontakt på Tieto, vill inte kommentera hur stora belopp som bolaget kan bli tvingade att betala ut.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här