Skadestånd och kundflykt hotar Tieto

2011-11-30 08:02  

It-leverantören Tieto kan efter de senaste dagarnas datorhaveri krävas på miljonbelopp i skadestånd. Ännu värre kan det bli i framtida upphandlingar - om kunderna väljer andra alternativ.

Flera av Tietos kunder känner fortfarande av bolagets it-haveri. De närmaste dagarna ligger fokus dock på att lösa de akuta problemen för bolagets kunder.

Efter haveriet kommer Tieto få betala ut skadestånd till drabbade kunder, troligen i miljonklassen. Alexandra Kärnlund, presskontakt på Tieto, vill inte kommentera hur stora belopp som bolaget kan bli tvingade att betala ut.

-Eventuella ersättningar är något som regleras i avtalen och de ser olika ut för varje kund, säger Alexandra Kärnlund till DI.

Sverigechefen på managementbolaget Pa Consulting Mats Alerius menar att eventuella skadeståndskrav inte är det största problemet för it-bolaget. Han anser att bolagets skamfilade rykte i och med it-haveriet är mycket allvarligare, skriver DI.

-Det är klart att Tieto hamnar längre ned på listan i de upphandlingar som pågår. Samtidigt finns risken att befintliga kunder börjar funderar på att byta leverantör, säger han till tidningen.

Alexandra Kärnlund vill inte kommentera hur de senaste dagarna kan ha påverkat förtroendet för bolaget. Hon vill lägga alla resurser på att lösa problemen och informera kunderna.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt